Zasadniczy etap robót budowlanych związanych z przebudową drogi nr 1 na terenie Częstochowy będzie realizowany w latach 2020-2021 - podał we wtorek, 2 lipca, częstochowski samorząd. Obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem rozwiązań drogowych i inżynierskich - zaznaczył.
Przygotowana przez władze miasta przebudowa drogi nr 1 w obrębie Częstochowy (trasa nosi tam nazwę alei Wojska Polskiego) ma m.in. służyć komunikacji z północnym węzłem powstającej autostrady A1 i pozwolić na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe. Obecnie tym przecinającym miasto odcinkiem "jedynki" odbywa się główny ruch tranzytowy. Przy kolizyjnych skrzyżowaniach tworzą się korki.
Wartą blisko 179 mln zł umowę na zaprojektowanie i realizację przebudowy 5,5-kilometrowego odcinka DK1 częstochowski samorząd podpisał w październiku 2018 r. Założono wówczas, że prace budowlane przy tej największej inwestycji drogowej miasta, rozpoczną się jesienią br.
W tym czasie nie była jeszcze znana skala opóźnienia w realizacji obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 (planowo do połowy br.). Odcinek ten jest kluczowy dla otwarcia całej autostrady A1 od Pyrzowic za Częstochowę, która przejmie ruch tranzytowy m.in. z tego miasta.
Po tym, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskutek opóźnień zerwała w kwietniu br. kontrakt na budowę obwodnicy Częstochowy z konsorcjum ze spółką Salini na czele (przy pracach wykonanych w około 50 proc.), jej zapowiedzi o zapewnieniu przejezdności obwodnicy obecnie dotyczą końca br.
Zaplanowana przez miasto przebudowa "jedynki" będzie wiązała się z dużymi utrudnieniami, m.in. ze względu na skalę robót. Przewidziano bowiem m.in. budowę dwóch nowych dwupoziomowych skrzyżowań, nowej estakady w dzielnicy Raków czy kładek dla ruchu pieszo-rowerowego ponad trasą.
We wtorek częstochowski samorząd podał m.in., że obecnie powstaje ostateczna koncepcja rozwiązań drogowych i inżynierskich - na podstawie tzw. programu funkcjonalno-użytkowego sprzed trzech lat.
Wobec skali trudności częstochowski samorząd nie zdecydował się na włączenie do projektu przebudowy śródmiejskiego odcinka drogi nr 1 rozbudowy jednopoziomowego skrzyżowania tej arterii z drogą nr 46, która odchodzi w południowej części miasta od przelotowej "jedynki" na wschód. Przy charakterystycznym skrzyżowaniu tych dróg ze światłami na co dzień tworzą się szczególnie dotkliwe korki.
W kwietniu br. pobliski przejazd kolejowo-drogowy na drodze nr 46 remontował zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe - w ramach przebudowy linii kolejowej nr 1 między Częstochową i Zawierciem.
Miasto sygnalizowało wówczas, że na razie nie jest możliwe zastąpienie tego przejazdu planowanym od lat wiaduktem - m.in. ze względu na konieczność powiązania takiej inwestycji z budową bezkolizyjnego węzła z DK1, a także nowego mostu nad Wartą.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.