Rośnie pozycja Polski na elektromobilnej mapie Europy - uważają eksperci rynku motoryzacyjnego. Ich zdaniem zapowiedziana w piątek, 28 czerwca, budowa w Koninie zakładu materiałów do baterii dla aut elektrycznych to kolejny krok, by nasz kraj stał się lokalnym centrum produkcji komponentów.
W piątek Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii poinformowało, że brytyjska firma Johnson Matthey zbuduje w Koninie zakład wytwarzający zaawansowane materiały do baterii dla aut elektrycznych; deklarowana wartość nakładów inwestycyjnych to niemal 1 mld zł. W konińskim zakładzie powstanie ponad 200 miejsc pracy.
Jak powiedział PAP szef Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur, plany firmy Johnson Matthey to kolejny krok w kierunku uczynienia z Polski lokalnego centrum produkcyjnego komponentów związanych z kluczowym podzespołem samochodów elektrycznych, akumulatorami litowo-jonowymi.
Dodał, że podobne inwestycje realizują w naszym kraju takie podmioty, jak np. LG Chem, Northvolt, Umicore, Daimler, BMZ czy Guotai Huarong.
- Fabryka brytyjskiej firmy w Koninie nie tylko zapewni wiele nowych miejsc pracy i przyczyni się do rozwoju regionu, ale również jeszcze mocniej zaznaczy pozycję Polski na elektromobilnej mapie Europy - podkreślił Mazur.
Prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba podkreślił, że spółka prowadzi obecnie rozmowy biznesowe m.in. z dostawcami baterii do polskiego auta elektrycznego.
- Naturalnie cieszy nas każda inwestycja w Polsce, przyspieszająca rozwój elektromobilności i popularyzacji samochodów o napędzie elektrycznym. Nie ulega wątpliwości, że zainteresowanie akumulatorami do e-aut jest na świecie ogromne i ciągle wzrasta - powiedział.
Dodał, że "powstanie zakładu w Koninie to dobra informacja tym bardziej, że już kolejny producent z branży baterii wybiera Polskę, co oznacza, że inwestycje nad Wisłą stają się coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów z sektora".
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa organizacja branżowa, zajmująca się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych w Polsce. Organizacja współtworzy inicjatywę na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce przy Ministerstwie Energii.
ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. Jej akcjonariuszami są cztery koncerny energetyczne: PGE, Energa, Enea oraz Tauron, które mają po 25 proc. udziałów.
Spółka jest jednym z elementów planu rozwój sektora elektromobilności uwzględniony w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. plan Morawieckiego, który zakłada m.in. reindustrializację i rozwój innowacyjnych firm.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.