Sejmowa komisja infrastruktury jednogłośnie opowiedziała się we wtorek, 11 czerwca, za dalszymi pracami nad nowelizacją ustawy o drogowej kontroli pojazdów.
We wtorek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu noweli "Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym", przygotowanego w ministerstwie infrastruktury. Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury Rafał Weber, "celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej, dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii".
Dodał, że przedmiotem nowelizacji jest drogowa kontrola techniczna pojazdów wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób, tj. pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą, pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu ładunków i mających maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t.
Wiceminister podkreślił, że część przepisów z tej dyrektywy już została wprowadzona do polskiego prawa. Wyjaśnił, że omawiana nowelizacja służy całkowitej implementacji dyrektywy, reguluje w szczególności system drogowych kontroli technicznych, procedury kontrolne oraz współpracę i wymianę informacji między państwami członkowskimi Unii Europejskiej (UE) dotyczących stwierdzenia w pojeździe poważnych lub niebezpiecznych usterek.
Choć za przyjęciem projektu wraz z kilkoma poprawkami redakcyjno-legislacyjnymi opowiedzieli się wszyscy członkowie sejmowej komisji infrastruktury, posłowie opozycji zgłaszali wątpliwości wobec zapisanego w projekcie wymogu posiadania przez kierowców podczas kontroli protokołu z ostatniej drogowej kontroli technicznej. Pytali wiceministra infrastruktury, czy protokół ma być w formie papierowej i czy taki zapis (w nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym - PAP) nie stoi w sprzeczności z podpisaną przez Ministra Cyfryzacji decyzją o zwolnieniu kierowców z konieczności posiadania przy sobie dokumentów auta.
Wiceminister Weber zaznaczył, że obowiązek posiadania przez kierowców protokołu z ostatniego badania dotyczyć będzie tylko przewozów międzynarodowych, ponieważ służby z innych państw nie mają dostępu do polskiej ewidencji pojazdów. Przedstawiciele biura legislacyjnego zapowiedzieli wyjaśnienie wątpliwości posłów podczas drugiego czytania.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym czytamy ponadto, że "regulacja zapewni zwiększenie bezpieczeństwa drogowego oraz przyczyni się do utrzymania pojazdów w bezpiecznym i akceptowalnym z punktu widzenia ochrony środowiska stanie w trakcie ich użytkowania".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.