Apel do rządu o uwzględnienie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) w ustawie o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych przyjęły w piątek, 17 maja, tworzące Metropolię samorządy.
Ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej Sejm przyjął w czwartek, wcześniej odrzucając wszystkie poprawki opozycji i wnioski mniejszości do ustawy. Dzięki nowym rozwiązaniom mają być przywracane zlikwidowane połączenia w małych miejscowościach, co ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.
W przyjętym w piątek wystąpieniu zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zaapelowało do ministra infrastruktury o uwzględnienie tego związku metropolitalnego w ustawie, umożliwiającej uzyskanie dofinansowania na przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.
Jak przypomniano w tekście apelu, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, działając w interesie 41 miast i gmin zamieszkanych przez 2,3 mln mieszkańców, powołała z dniem 1 stycznia 2019 r. Zarząd Transportu Metropolitalnego. Ten nowy organizator transportu, który zastąpił działające wcześniej na obszarze Metropolii trzy związki komunikacyjne powstał, aby poprawić jakość komunikacji miejskiej na obszarze Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
"Planowanie, koordynacja i rozwój transportu publicznego jest jednym z podstawowych zadań Metropolii, które zostało ujęte w jej statucie. To także jeden z kluczowych obszarów działań Metropolii, której celem jest podnoszenie jakości życia jej mieszkańców, m.in. właśnie poprzez lepszy dostęp do usług transportu publicznego" - napisali samorządowcy z GZM.
Procedowaną przez parlament ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych członkowie GZM uznali za "szansę na rozwój w tym obszarze". "Niestety, ustawa uchwalona przez Sejm w dniu 16 maja 2019 r. całkowicie pomija związek metropolitalny, jako organizatora transportu mogącego ubiegać się o dofinansowanie" - zastrzegli w apelu.
Jak wyjaśnili, gminy, które przekazały Metropolii realizację gminnych przewozów pasażerskich, zostają w tym momencie pozostawione bez szans na dofinansowanie, jakie mogłoby znaczącą polepszyć jakość świadczonej na ich obszarze komunikacji autobusowej.
"Zwracamy się z pilną potrzebą o uwzględnienie związku metropolitalnego w opisywanej ustawie" - podkreślili sygnatariusze piątkowego apelu zgromadzenia GZM do ministra infrastruktury.
Tego samego dnia briefing ws. wyłączenia GZM z procedowanej ustawy zorganizował w Katowicach poseł Marek Wójcik (PO). Jak mówił, uchwalony przez Sejm projekt wprost wyłącza związek metropolitalny z grona podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie do przewozów.
Wójcik przypomniał, że obszar GZM zamieszkuje połowa ludności woj. śląskiego, a część gmin Metropolii jest oddalona od jej głównych miast, jak Bojszowy czy Siewierz. Oszacował - biorąc pod uwagę przeznaczone na program kwoty - że woj. śląskie w związku z wykluczeniem z ustawy straci szansę na kilkadziesiąt milionów złotych rocznie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.