Nawiązując do założeń koncepcji Politechniki Śląskiej, zawarte w niej warianty budowy kolei metropolitalnej Kwitek nazwał "etapami". Jak powiedział, etap zakładany na lata 2019-21 to właśnie zwiększenie pracy przewozowej na istniejących głównych liniach.
- To już rozpoczęliśmy, w tej chwili trwają negocjacje - poinformował.
- Największym problemem, mimo rozbudowanej infrastruktury kolejowej, okazują się "wąskie gardła", które powodują, że nie może być zachowana stała częstotliwość kursowania pociągów, nie mogą być stosowane "równe takty", są też kwestie priorytetyzacji. Jesteśmy tu na bieżąco w kontakcie z urzędem marszałkowskim, z Kolejami Śląskimi, a oni - z Polskimi Liniami Kolejowymi - wyjaśnił.
Według wcześniejszych informacji GZM zamierza także kupić w ciągu trzech lat - pod kątem zwiększenia pracy eksploatacyjnej przez należące do woj. śląskiego Koleje Śląskie - tabor kolejowy za ok. 250 mln zł. W kolejnych etapach, rozplanowanych wstępnie do 2036 r., zakładane są m.in. budowa nowych połączeń, w tym do lotniska Katowice, czy budowa nowych przystanków.
Kwitek sygnalizował też we wtorek inne działania GZM w zakresie systemu transportowego - to integrację organizatorów publicznego transportu zbiorowego (już zrealizowaną, w ramach Zarządu Transportu Metropolitalnego) czy integrację systemu taryfowo-biletowego (wdrożoną dotąd w zakresie komunikacji miejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin; trwają prace nad rozszerzeniem systemu o kolej poprzez wdrożenie wspólnego biletu okresowego).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.