W marcu br. w Zabrzu rozpocznie się modernizacja torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi. To pierwszy z planowanych na najbliższe lata remontów, których łączny koszt na terenie miasta szacowany jest na 150 mln zł.
Prace w Zabrzu są częścią ponadmiliardowego projektu unijnego samorządowej spółki Tramwaje Śląskie. W poniedziałek, 11 lutego, jej przedstawiciele podpisali w zabrzańskim magistracie umowę na roboty w ścisłym centrum, wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i Religi.
To krótki fragment zabrzańskiej sieci tramwajowej. Modernizacja obejmie ok. 1650 metrów toru pojedynczego i sieci trakcyjnej, przebudowę sieci teletechnicznych, kanalizacji, wodociągów, sieci elektroenergetycznych, oświetlenia ulicznego i przejazdów drogowo-torowych. Rozplanowane do połowy grudnia br. roboty za ok. 23,5 mln zł netto wykona konsorcjum KZN Rail i Spaw-Tor.
"Przystępujemy do kolejnego etapu remontu torowisk. Efektem będzie podniesienie jakości podróży i zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg" - powiedziała cytowana w poniedziałkowej informacji Tramwajów Śląskich prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik.
"Współtworząc Tramwaje Śląskie przeprowadziliśmy już prace modernizujące torowiska m.in. przy ulicach 3 Maja, Bytomskiej, Brysza i Wolności" - przypomniała.
"Podobnie, jak przy projekcie realizowanym w poprzedniej perspektywie finansowej, będziemy mocno inwestować w infrastrukturę tramwajową na terenie Zabrza. Podpisana dziś umowa to początek ofensywy inwestycyjnej, za którą kryją się kolejne modernizacje długich odcinków torowisk wzdłuż ul. Wolności, ul. Bytomskiej i ul. Tarnopolskiej" - dodał prezes TŚ Bolesław Knapik.
Zgodnie z informacjami zabrzańskiego samorządu z grudnia ub. roku, kolejne roboty będą prowadzone w ciągu ul. Bytomskiej, od ul. Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z pętlą Biskupice (III kw. 2019 r. - II kw. 2020 r), w ciągu ul. Wolności od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki (IV kw. 2019 r. - I kw. 2021 r.) oraz od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego (IV kw. 2019 r. - IV kw. 2020 r.). Łączny koszt wszystkich zaplanowanych w tej perspektywie robót w Zabrzu szacowany jest na 150 mln zł, przy bezpośrednim wkładzie miasta na poziomie ok. 33 mln zł.
Cały obecny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) składa się z trzech etapów. Szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe). W jego ramach na terenie Zabrza zmodernizowano już most nad potokiem Julka i dwutorową linię w jego sąsiedztwie.
Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie (umowę podpisano 11 grudnia 2017 r.) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego. W Zabrzu wartość prac pierwszego etapu szacowana jest na 50 mln zł, z czego budżet miasta dokłada 13 mln zł.
Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również już dofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury (w tym prace w Zabrzu za ok. 100 mln zł, przy ponad 20 mln zł wkładu miasta). Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.