Po zakończeniu modernizacji stacja Kraków Płaszów zyska dodatkowy peron, 200-metrowe wiaty, wygodne przejście podziemne oraz nowoczesny system informacji. Inwestycja to część prac na krakowskiej linii średnicowej, wartych ok. miliard zł i współfinansowanych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Jak poinformowali przedstawciele PKP Polskich Linii Kolejowych przebudowa stacji Kraków Płaszów (drugiej największej w Krakowie po Krakowie Głównym) to element największej inwestycji PLK w Krakowie – modernizacji linii E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, wraz z dobudową torów dla kolei aglomeracyjnej. Wykonawca rozpoczął właśnie prace od rozbiórki jednego z dwóch, znajdujących się na stacji, peronów wyspowych. Równolegle wymieniane są tory. Prace obejmują demontaż i montaż kabli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Harmonogram robót został tak przygotowany, by nie przerywać ruchu pociągów.
Prace mają zakończyć się w 2021 r., a wtedy Kraków Płaszów ma pełnić rolę węzła komunikacyjnego. Wybudowany będzie dodatkowy czwarty peron, a stacja będzie mogła jednocześnie obsłużyć więcej pociągów. Dotychczasowe perony zostaną zastąpione nowymi, o długości 400 metrów.Perony zostaną wyposażone w nowe oświetlenie, monitoring i systemy nagłaśniające. Pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podróżnych chronić będą 200-metrowe wiaty. Wyremontowane i powiększone zostanie również przejście podziemne, które zapewni szybkie dojście do poszczególnych peronów, dworca, ul. Dworcowej i Prokocimskiej.
Zmodernizowana zostanie nie tylko infrastruktura dla pasażerów. Wykonawca ma za zadanie przebudować cały węzeł kolejowy. Wymienione zostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W pobliżu stacji budowane jest nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania, w którym kolejarze będą zarządzać ruchem pociągów. Poza przebudowa stacji Kraków Płaszów w ramach inwestycji „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” wybudowane zostaną dwa nowe przystanki kolejowe (Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień), a sześć zostanie odnowionych. Pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów powstają dwa nowe tory kolejowe, dzięki którym przewoźnicy będą mogli uruchomić więcej pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych, które sprawniej przejadą przez Kraków. Główne prace budowlane zakończą się w 2020 r. Ich wartość wynosi niemal 1 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Dla sprecyzowania - najpewniej autor miał na myśli, że Kraków Płaszów jest drugą największą stacją pasażerską w Krakowie, bo na pewno nie stacją w ogóle. Kraków Nowa Huta i Kraków Prokocim Towarowe są większe.