Zakończenie trwającej od początku 2017 r. rewitalizacji łącznie 60 km linii kolejowych relacji Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze w woj. śląskim planowane jest na drugą połowę br. - podał w piątek, 5 stycznia, zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK.
Na razie, 7 i 8 stycznia oraz 16, 21 i 22 lutego, na odcinku Żory - Rybnik wprowadzana będzie zastępcza komunikacja autobusowa. W tym czasie wymieniane będą sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Czasowe zmiany w komunikacji są niezbędne ze względu na bezpieczeństwo i zakres robót. Informacje na ich temat będą podawane w pociągach, na peronach oraz m.in. na stronie towarynatory.pl.
Przewidziane na lata 2017-2019 prace w całym zakresie inwestycji obejmują m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków oraz 91 różnych obiektów inżynieryjnych. Dotyczą one odcinków linii kolejowych w relacji Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze (nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691).
To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).
Przetarg na zasadnicze roboty z ofertą za 373,7 mln zł netto wygrało konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa, ZUE, Strabag i Strabag Rail. Umowę podpisano w drugiej połowie stycznia 2017 r. W maju 2017 r. ministerstwo rozwoju informowało o przyznaniu przygotowanemu pod tym kątem unijnemu projektowi o wartości 467 mln zł dotacji w wysokości 262,5 mln zł.
Początek rewitalizowanego połączenia to węzeł Chybie - znajdujący się na głównej linii kolejowe Kraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie na północ, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do kolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachód odcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle w pobliżu miejscowości Nędza.
Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchu towarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursują tamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) oraz Rybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantu m.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej do Raciborza).
PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyść w postaci wzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu prac zwiększy się bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a także płynny przejazd pociągów towarowych.
Według informacji z dokumentacji przetargowej prace obejmują m.in. w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice, Żory, Warszowice (obecnie nieczynna) oraz przystanki osobowe i tzw. posterunki odgałęźne: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Piaski (część z przystanków nie jest obecnie używana).
Zarządca kolejowej infrastruktury za jeden ze swoich celów w perspektywie finansowej 2014-2020 uważa zwiększenie możliwości przewozów towarowych. Pod tym kątem prowadzi m.in. przedsięwzięcie pod nazwą "Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.