Zamknięcie od 14 stycznia br. pętli tramwajowej w rejonie budowy węzła przesiadkowego w dzielnicy Katowic, Brynowie - zapowiedział katowicki magistrat. Już od kilku miesięcy w pobliżu utrudniony jest ruch drogowy. Inwestycja ma być gotowa przed końcem 2019 r.
Chodzi o jedno z czterech przedsięwzięć obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. Zaplanowały je wspólnie samorząd Katowic oraz obsługująca komunikację tramwajową w regionie samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.
Węzeł przesiadkowy Brynów ma obsługiwać południową część miasta - ruch napływający od strony m.in. Mikołowa ulicą Kościuszki. Podróżni z samochodów i autobusów mają tam przesiadać się na kursujące do centrum tramwaje.
Inwestycja obejmie: dwukondygnacyjny parking na 400 miejsc, jednopoziomowy parking na 52 miejsc (dla funkcji park&ride), przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu "drzwi-drzwi", poczekalnię z toaletą, sprzedażą biletów i małą gastronomią, parking dla rowerów typu bike&ride, miejsca dla taksówek i miejsca wysiadania typu kiss&ride.
Teren przyszłego węzła został przekazany wykonawcy - konsorcjum firm Warbud oraz Stor - w styczniu ub. roku. Jak poinformował katowicki magistrat, w związku z przystąpieniem do kolejnego etapu budowy, od 14 stycznia z użytku wyłączona zostanie dotychczasowa pętla tramwajowa w Brynowie, skąd odjeżdżają tramwaje m.in. w kierunku Bytomia i Mysłowic.
Przystanek końcowy tramwajów zostanie przeniesiony na drugą stronę wiaduktu kolejowego, bliżej centrum. Do nowego przystanku poprowadzi dojście od strony pętli. Nie zmienią lokalizacji położone w pobliżu przystanki autobusowe (będzie to wiązało się z dłuższą drogą dojścia dla przesiadających się z autobusów na tramwaje). Utrzymany zostanie ruch pieszy wzdłuż ulic Rzepakowej i Jankego.
W związku z budową węzła od połowy ub. roku trwają też utrudnienia na okolicznych, ważnych dla miasta, przelotowych ulicach. W różnych etapach inwestycji wyłączane z ruchu były odcinki ul. Jankego czy części jednokierunkowej jezdni ul. Kościuszki w kierunku centrum. Przywrócenie wcześniejszego ruchu na ul. Kościuszki zapowiadano na maj br.
Wartą ok. 62,7 mln zł brutto umowę na węzeł Brynów podpisano pod koniec ub. roku; termin realizacji przewidziano w umowie na 22 miesiące. Taki sam termin umieszczono w zawartej pod koniec listopada ub. roku umowie z wykonawcą węzła przesiadkowego na węzeł Zawodzie, który obsłuży wschodnią część miasta.
Węzły Brynów i Zawodzie przewidziano w pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych jako węzły typu park&ride, powiązane z komunikacją tramwajową. Kolejny węzeł, Sądowa, ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.
Prace nad niewielkim centrum przesiadkowym w Ligocie już się zakończyły. Węzeł Sądowa w centrum miasta (budowany przez Budimex za 56,9 mln zł brutto) ma powstać przed końcem 2019 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.