Większość państw w pawilonach narodowych zaprezentowanych na szczycie klimatycznym COP24 promuje odnawialne źródła energii. W pawilonie polskim przygotowanym przez Lasy Państwowe dominuje promocja elektromobilności i zalesiania.
Polski pawilon - jak poinformowała PAP Jolanta Stankiewicz z Lasów Państwowych - zajmuje 350 m kw.
- Hasłem przewodnim pawilonu jest "człowiek-natura-technologia", co można zauważyć w poszczególnych elementach wystawy. W naszym pawilonie promujemy m.in. leśną gospodarkę węglową i elektromobilność - powiedziała Stankiewicz.
W pawilonie można usłyszeć odgłosy zwierząt, a także (po naciśnięciu przycisku) poczuć zapach lasu. Ponadto swoje stoisko ma tutaj sklep Lasów Państwowych "Dobre z lasu", w którym można spróbować m.in. wyrobów wędliniarskich z dziczyzny lub jelenia, a także przetworów z owoców leśnych czy ciastek żołędziowych. "Dobre z lasu" ma teraz jedną siedzibę stacjonarną w Warszawie przy ul. Grójeckiej.
Wśród drewnianych beli, które - jak powiedziała Stankiewicz - mają symbolizować las, umieszczono kilka ekranów, na których wyświetlane są informacje dotyczące polskich inwestycji w elektromobilność, w tym rozwoju elektrycznego transportu publicznego. Wyświetlane są także filmy i wizualizacje promujące domy z drewna.
Każdego dnia polskiemu pawilonowi patronuje inny partner. Dotychczas były to m.in. PKN Orlen, Lotos i Polski Komitet Energii Elektrycznej. Patroni proponuję codziennie inne zagadnienie, wokół którego koncentrują się dyskusje.
Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński ocenił w rozmowie z dziennikarzami, że polski pawilon zdecydowanie wyróżnia się na tle innych.
- Wyróżnia się designem i wyglądem - jest tam naprawdę tłumnie - zauważył.
- Można tam zobaczyć nie tylko jak Lasy Państwowe wykorzystują innowacje, jak współpracują ze środowiskiem naturalnym, z przyrodą, ale także posmakować wielu dobrych rzeczy, pochodzących z naszych lasów - mówił Kwieciński.
We wtorek po południu polski pawilon odwiedził prezydent Andrzej Duda, który obejrzał fragment filmowej prezentacji Lasów Państwowych, współgospodarza narodowego stoiska. W wystroju stoiska wykorzystano m.in. drewno, promując ideę zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy. Prezydent mówił, że "podoba" mu się wygląd pawilonu.
Obok polskiego pawilonu znajduje się pawilon stolicy Górnego Śląska - Katowic. Wystawa w pawilonie katowickim wywołała dużo komentarzy m.in. w mediach społecznościowych z powodu eksponowania węgla kamiennego. W podłożu pawilonu umieszczono za oszkloną powierzchnią bryłki węgla, na których "posadzono" trawę. Ponadto w skrzynkach, do których również wsypano węgiel, można zobaczyć gabloty z wystawą "produktów węglowych", w tym mydła "sadza soap" oraz biżuterii z elementami węgla. Jak przekonuje na swojej stronie internetowej producent "kosmetyków węglowych" - mydła w kształcie i o barwie czarnej bryłki są one wolne od parabenów i syntetycznych środków czy sztucznych barwników, lecz zawierają dodatek węgla aktywnego.
- Pierwszy raz widzę takie kosmetyki. Myślę, że to ciekawy, choć kontrowersyjny pomysł - powiedział PAP Mamadou z jednej z senegalskich organizacji pozarządowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.