- Koleje Litewskie planują zainwestować do 2030 r. w infrastrukturę 7 mld euro. Jednym z efektów inwestycji w Rail Baltica będzie docelowe skrócenie czasu podróży z Warszawy do Wilna - mówił w środę, 5 września, w Krynicy dyrektor generalny Kolei Litewskich Mantas Bartuszka.
Podczas panelu krynickiego Kongresu na temat przyszłości Bartuszka poinformował, że Koleje Litewskie zamierzają wydać do 2030 r. na infrastrukturę 7 mld euro.
- To dużo pieniędzy. Inwestujemy na rzecz czasu i wygody. Koleje Litewskie są częścią projektu Rail Baltica, który ma zakończyć się w 2026 r. - mówił dyrektor.
Megaprojekt - z Warszawy do Wilna w 3 godziny
- To megaprojekt, bardzo złożony, który zmieni parametry całego regionu, wprowadzi nowe możliwości w tym regionie. Po jego zakończeniu będzie można dojechać z Wilna do Warszawy w 3 godziny i 10 min, z Wilna do Rygi w 2 godziny, a z Wilna do Tallina w 3 godziny i 55 minut. To jest coś, co jest bardzo mocno wspierane przez Komisję Europejską, co daje bardzo silne korzyści w naszym regionie - przypomniał.
Bartuszka podał, że podróż z Wilna na Forum Ekonomiczne w Krynicy zajęła mu osiem godzin.
- Nie był to czas efektywnie spędzony. Wyliczono, że po zakończeniu projektu zaoszczędzony czas sięgnie 8,7 mld minut. Ludzie będą mogli ten czas zagospodarować w inny sposób - podkreślił dyrektor Kolei Litewskich.
Tysiąc kilometrów Rail Baltica z Warszawy do Tallina
Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa-Białystok-Ełk-Trakiszki-granica państwa z Litwą o długości 341 km; długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1 tys. km.
Jednocześnie szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne-Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.
Modernizacja polskiego odcinka 341 km Warszawa-Białystok
W Polsce ma być zmodernizowanych całe 341 km tej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. Obecnie zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi inwestycje obejmujące połączenie Warszawa-Białystok, dzięki któremu podróż z Warszawy do Białegostoku skróci się poniżej dwóch godzin. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły tam jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Na początku sierpnia tego roku PLK ogłosiły przetarg, w którym chcą wyłonić wykonawcę robót budowlanych na 70-kilometrowym odcinku Czyżew-Białystok. To ostatni, trzeci etap prac na linii z Mazowsza na Podlasie. Pierwszy etap prac na Rail Baltica, czyli przebudowa odcinka Rembertów-Tłuszcz (Sadowne) dobiega końca, trwają także prace na odcinku Sadowne-Czyżew.
Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF - Connecting Europe Facility - Łącząc Europę. Roboty na odcinku Czyżew-Białystok mają być zrealizowane do końca 2020 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.