Sondę z pytaniem o nazwy czterech nowych przystanków kolejowych na terenie Katowic zorganizował samorząd tego miasta. Przystanki mają powstać wraz z przygotowywaną modernizacją jednej z linii kolejowych na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii po 2020 r.
Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice".
W 2020 r. PLK mają dysponować całością dokumentacji rozbudowy linii kolejowej E65 w centralnej części woj. śląskiego, która docelowo miałaby umożliwić tworzenie tam tzw. kolei metropolitalnej. W ramach modernizacji powstać mają m.in. nowe przystanki osobowe na odcinku Katowice Szopienice Płd. - Katowice Ligota.
Jak poinformował w środowym biuletynie, 6 czerwca, katowicki magistrat, Centrum Realizacji Inwestycji PLK zwróciło się do tamtejszych samorządowców o zaopiniowanie nazw dla planowanych przystanków, proponując kolejno nazwy: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia, Katowice Brynów, Katowice Kokociniec.
- Zorganizowaliśmy sondę, w której pytamy mieszkańców o to, jak powinny nazywać się przystanki. Można zagłosować na propozycje PKP lub zaproponować swoją własną nazwę - ważne, aby była zgodna z wytycznymi PKP. Na propozycje czekamy do 17 czerwca, następnie przekażemy je PKP PLK - poinformowała rzeczniczka urzędu miasta Ewa Lipka.
Katowiczanie mogą wypowiedzieć się w sprawie nazwania czterech przystanków. Roboczo nazwany przez PLK przystanek Katowice Uniwersytet ma zostać umiejscowiony w pobliżu Uniwersytetu Ekonomicznego i Osiedla Paderewskiego.
Przystanek Katowice Akademia, położony w rejonie ulic Damrota oraz Francuskiej, ma według PLK otrzymać nazwę odnoszącą się do pobliskiej Akademii Muzycznej. Przystanek Katowice Brynów ma zostać przeniesiony z obecnego miejsca przy wiadukcie ul. Przewodników w rejon wiaduktu autostrady A4. Przystanek Katowice Kokociniec z kolei ma znaleźć się w rejonie kompleksu Euro-Centrum.
Biorąc udział w sondzie, należy przestrzegać zasad nazewnictwa stacji pasażerskich. Nazwa powinna być możliwie najkrótsza (do 35 znaków). Pierwszy człon musi zawierać nazwę miejscowości, a drugi - wskazywać na usytuowanie stacji (poprzez skojarzenie np. z obiektem użyteczności publicznej, dzielnicą, kierunkiem geograficznym itp.).
Szacowany na ok. 4 mld zł projekt przebudowy linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice został pierwotnie przygotowany pod kątem dostępnego w obecnej unijnej perspektywie finansowej instrumentu Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility).
Inwestycja, dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, miała umożliwić tworzenie na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w ub. roku o odłożeniu realizacji zasadniczej części prac na kolejne lata.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.