Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta we wtorkowym komunikacie, 20 marca, poinformował o wyrokach sądowych w sprawie decyzji UOKiK o ochronie konsumenta. Jedno z aktualnych orzeczeń dotyczy działalności spółki PKP Cargo.
W 2012 r. Urząd wymierzył przewoźnikowi karę 1,7 mln zł za niewykonanie decyzji z grudnia 2004 r. "Przedsiębiorca przez ponad 4 lata nie zaniechał w pełni nadużywania pozycji dominującej i nie wprowadził wymaganych przez UOKiK zmian w umowach z kontrahentami" - przypomniał UOKiK. Urząd dodał, że obwiniona spółka przewozowa przyznała fakt istnienia "zróżnicowanych upustów" za przewóz węgla kamiennego, mimo że różnie traktowani klienci mieli "podobną wartość obrotów i wielkość masy przewiezionych towarów".
"Umowy wprowadzały też nierówne regulacje dotyczące deklarowanej do przewozu rocznej masy towarów, jak i w poszczególnych kwartałach. W kwietniu 2016 r. Sąd Apelacyjny zmienił decyzję UOKiK i obniżył karę do ponad 1,4 mln zł. W marcu 2018 r. Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną PKP Cargo" - poinformował UOKiK.
Według UOKiK w ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd wskazał, że wykonanie decyzji wymagało wprowadzenia jednolitych zasad do obowiązujących umów.
"Sąd orzekł, że spółka umyślnie nie zaprzestała stosowania praktyk ograniczających konkurencję" - poinformował UOKiK w komunikacie.
Urząd przypomina, że od listopada 2015 r. na stronie internetowej UOKiK działa baza wyroków sądowych. Zamieszczane są w niej informacje dotyczące wszystkich rozstrzygnięć w sprawach decyzji z zakresu praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie klauzul za niedozwolone, w których powodem był prezes UOKiK.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.