Siedem modelowych programów nauki zawodów w branżach górniczo-wiertniczej i hutniczo-odlewniczej - przygotują wspólnie dla szkół branżowych i techników śląscy nauczyciele akademiccy wspólnie z instytucjami otoczenia biznesu i zainteresowanymi firmami.
To główne założenie współfinansowanego z unijnych środków projektu "Kształcenie dualne - dobry start w zawodach branży górniczo-hutniczej". Jego partnerami są Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE), Główny Instytut Górnictwa w Katowicach (GIG) i Katedra Odlewnictwa Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
O szczegółach przedsięwzięcia mówiono podczas środowego seminarium "Dialog na rzecz kształcenia w zawodach branży górniczo-hutniczej", zorganizowanego w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Jak podkreślił, cytowany w informacji KSSE nt. seminarium, prezes Katowickiej Strefy Janusz Michałek, projekt jest "pierwszą tego typu precyzyjną odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania rynku pracy dla branż górniczo-wiertniczej i hutniczo-odlewniczej".
- Stworzymy siedem modelowych programów nauki w ramach branży górniczo-wiertniczej i hutniczo-odlewniczej dla zawodów technik: wiertnik, odlewnik, hutnik, górnictwa podziemnego, odkrywkowego czy otwartego, a także technik przeróbki kopalin stałych - zapowiedziała menedżer ds. projektów edukacyjnych i rozwoju kadr KSSE Elżbieta Modrzewska.
- KSSE, wspólnie z partnerami, wypracuje modelowe rozwiązania dedykowane indywidualnie dla każdej profesji, takie jak np. umowy pomiędzy szkołą a pracodawcą, programy zajęć praktycznej nauki zawodu realizowane u pracodawców, rozwiązania dla opiekunów praktyk po stronie szkoły i firmy czy ścieżki budowy kompetencji - wskazała Modrzewska.
Kolejnym etapem będzie wdrożenie proponowanych rozwiązań i ich weryfikacja w trakcie pilotażu. Pilotaż obejmie po jednym z zawodów w obu monitorowanych branżach, pokazując skuteczność wypracowanych wspólnie z nauką i biznesem modeli. Docelowo chodzi o optymalne dopasowanie programu nauki do potrzeb i oczekiwań pracodawców.
Celem projektu jest także przygotowanie rozwiązań służących angażowaniu pracodawców w organizację nauki zawodu w ich firmach - zarówno poprzez staże i praktyki, jak i praktyczną naukę zawodu w ramach zajęć szkolnych. Może to dotyczyć zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i małych oraz średnich firm.
Innym założeniem jest ustalenie kosztochłonności kształcenia w objętych projektem zawodach. Partnerzy przedsięwzięcia - dofinansowanego z unijnych środków kwotą blisko 0,7 mln zł - chcą, aby po ukończeniu szkoły technicznej uczniowie pracowali w zdobytych zawodach, będąc poszukiwanymi przez pracodawców.
Przedstawiciele KSSE podkreślają swoje zaangażowanie w przygotowywanie kadr, pod kątem firm posiadających w regionie swoje fabryki. Od 2016 r., przy współpracy z KSSE, na Wydziale Mechanicznego Technologicznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach prowadzone są studia dualne, łączące przygotowanie teoretyczne z praktyczną nauką zawodu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.