PKN Orlen i PERN zawarły porozumienia dotyczące realizacji przyjętej w listopadzie 2017 r. rządowej polityki dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym. Celem jest wzmocnienie krajowej infrastruktury przesyłowej i bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Jak poinformował w środę PKN Orlen, w ramach zawartych porozumień, których podpisanie koordynował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski, PERN zobowiązał się do budowy nowego odcinka rurociągu pomiędzy Boronowem a Trzebinią oraz zwiększenia możliwości dostaw rurociągowych paliw w kierunku Warszawy.
Oba podmioty uzgodniły też modernizację i rozbudowę infrastruktury przesyłowej ropy naftowej pomiędzy Podziemnymi Magazynami Ropy i Paliw w Górze, należącymi do Inowrocławskich Kopalni Soli (IKS) "Solino" z grupy PKN Orlen, a rafinerią tej spółki w Płocku.
Odnosząc się do rządowego dokumentu oraz porozumień między PKN Orlen a PERN, Naimski podkreślił, że po wprowadzeniu pakietów: paliwowego, transportowego i energetycznego oraz uszczelnieniu obrotu paliwami, to kolejny element porządkujący ten segment.
- Pierwszy raz porządkujemy rynek w skali wszystkich podmiotów będących jego uczestnikami, nadając im czytelny podział zadań i ról - powiedział pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, cytowany w komunikacie płockiego koncernu. I dodał: "To ogromne wyzwanie wzmacniające rolę Państwa w zarządzaniu aktywami sektora paliwowo energetycznego, a jednocześnie zwiększające bezpieczeństwo energetyczne Polski".
PKN Orlen to największy podmiot branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jeden z największych w Europie. PERN to z kolei spółka zarządzająca na terenie kraju transportem rurociągowym i magazynowaniem ropy naftowej oraz paliw płynnych.
Pod koniec listopada 2017 r. Rady Ministrów przyjęła w formie uchwały przedłożony przez pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej dokument "Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym". Zawiera on m.in. plan działań obejmujących spółki Skarbu Państwa lub z jego udziałem, a dotyczących budowy nowej infrastruktury logistycznej oraz zmianę struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w sektorze naftowym.
- Niezwykle dynamiczny rozwój rynku paliw, który zaobserwowaliśmy w efekcie wprowadzenia skutecznych działań regulacyjnych nakierunkowanych na likwidację szarej strefy, niesie ze sobą również wyzwania związane z logistyką - ocenił Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen. Jak zaznaczył, rozbudowa systemu transportowego pozwala nie tylko na wpisujące się w strategię płockiego koncernu "szybsze i skuteczniejsze reagowanie na zmienne potrzeby rynkowe, ale też znacząco podnosi bezpieczeństwo energetyczne kraju i gwarantuje stabilność dostaw na rynki o największej konsumpcji, do aglomeracji śląskiej i warszawskiej".
Wiceprezes PERN Rafał Miland przypomniał, że system przesyłu rurociągowego to najbezpieczniejszy, najbardziej przyjazny środowisku i efektywny kosztowo środek transportu surowców i produktów. - PERN, jako lider logistyki surowcowo-paliwowej, wspólnie z PKN Orlen rozwija infrastrukturę przesyłową w Polsce, działając zgodnie z polityką państwa, zmierzającą do podniesienia efektywności i długofalowego zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju - podkreślił.
Jedno z zawartych z PKN Orlen porozumień zakłada budowę przez PERN ok. 100 km rurociągu produktowego, na trasie między bazą paliwową w Boronowie, a terminalem paliw w Trzebini, który obsługuje głównie aglomerację śląską - jak podkreśla płocki koncern - "region charakteryzujący się wysoką konsumpcją paliw".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.