Według PKN Orlen wprowadzenie dodatkowej opłaty emisyjnej nie będzie miało wpływu na cenę paliw na stacjach benzynowych. Koncern powołuje się na przeprowadzone w tej kwestii analizy.
Wprowadzenie opłaty emisyjnej zakłada najnowsza wersja projektu nowelizacji ustawy o biopaliwach. Nowa opłata ma wynieść 8 gr na każdym litrze sprzedawanej benzyzny lub oleju napędowego. Wniskodawcą projektu jest Ministerstwo Energii, a pieniądze mają zasilić Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Pomysł wzbudził obawy, że nowa opłata spowoduje wzrost paliw na stacjach. PKN Orlen, powołując się na przeprowadzone analizy, przekonuje że nowe regulacje nie będą miały wpływu "na finalną cenę dla klienta detalicznego". Równocześnie przedstawiciele koncernu wskazują, że opłaty związane z emisją do środowiska już funkcjonują albo są przygotowane do wdrożenia w wielu krajach europejskich, wśród których liderami są kraje skandynawskie, a Polska jest pod tym względem na końcowych miejscach w zestawieniu światowym.
- Zachowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz dbałości o środowisko dla kolejnych pokoleń jest obowiązkiem nas wszystkich. PKN Orlen od lat czyni wszelkie starania by trzymać się tych zasad. Analizujemy sytuację w kontekście wszystkich uwarunkowań makroekonomicznych i rynkowych i dzisiaj co do zasady zyskujemy przekonanie, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie będzie skutkować wzrostem cen dla naszych klientów detalicznych - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.
"Głównym kreatorem detalicznych cen paliw są koszty zakupu ropy naftowej, notowania paliw gotowych na giełdach europejskich w Amsterdamie, Rotterdamie i Antwerpii oraz relacja kursowa złotówki do dolara, a finalnie warunki na lokalnym rynku i oraz otoczenie konkurencyjne. Opłata emisyjna może mieć realny wpływ na poprawę środowiska naturalnego w Polsce poprzez realizację projektów prośrodowiskowych jak również ograniczających emisję przez rozwój elektromobilności i użytkowania paliw alternatywnych. Z punktu widzenia możliwości wykorzystania środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu PKN ORLEN jako producent paliw może aplikować o finansowanie projektów mieszczących się w zakresie zdefiniowanym przez Fundusz" - można przeczytać w komunikacie spółki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.