Nowe formuły kształcenia dualnego proponuje bądź inicjuje Politechnika Śląska. To nie tylko klasyczne programy kształcenia - o charakterze dualnym, ale też rozwijane z zewnętrznymi partnerami sieci akademickie czy centra kompetencji.
Mówiono o tym w poniedziałek, 5 marca, w Gliwicach, podczas II Konferencji Edukacja Dualna EDUAL, z udziałem wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina. Jak przypomniał rektor organizującej wydarzenie Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk, uczelnia w 2016 r. przyjęła pierwszych studentów na studia dualne, dostosowując się do potrzeb rynku pracy, ale też poziomu rozwoju technologicznego.
- Kształcenie dualne staje się ważnym elementem kształcenia akademickiego - zaznaczył rektor akcentując, że jednym z głównych celów edukacji dualnej jest wykształcenie absolwenta przygotowanego do wprowadzenia i wykorzystania zaawansowanych technologii. Inżynier ten powinien rozumieć rozwijające się środowisko przemysłu przyszłości, dostosować się do wymogów nowej koncepcji systemów wytwórczych, umieć funkcjonować w nich i zmieniać je.
- Upowszechnienie nauczania w trybie dualnym w warunkach gospodarki globalnej to jednak wielkie wyzwanie organizacyjne i logistyczne, związane m.in. z zapewnieniem wystarczającej liczby odpowiednich partnerów przemysłowych i możliwości zdobywania przez studentów właściwych kompetencji w trakcie odbywanych staży przemysłowych - zastrzegł prof. Mężyk.
Prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Janusz Michałek wskazał podczas konferencji, że strefa to miejsce funkcjonowania prawie 300 firm - globalnych, ale też mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Wyjaśnił, że władze KSSE zaangażowały się w studia dualne wobec potrzeby zapewnienia inwestorom niezbędnych kadr.
- Zdajemy sobie sprawę, że dostęp do wykwalifikowanych pracowników, to wciąż jedna z kluczowych przewag konkurencyjnych w naszym regionie - zaznaczył Michałek, wskazując też, że w kształcenie dualne przy współpracy z Politechniką i KSSE zaangażowani są głównie inwestorzy z branży motoryzacyjnej.
Dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej dr hab. inż. Anna Timofiejczuk przypomniała, że jeszcze rok temu studentów związanych z kształceniem dualnym było w tej uczelni znacznie mniej.
- Rozpoczęliśmy kształcenie dualne kilka lat temu i rozpoczęliśmy trochę nie po kolei: najpierw pojawiły się studia drugiego stopnia, później doktoraty - i to był nasz autorski program - zaznaczyła.
- Przez ostatni rok () został uruchomiony program doktoraty wdrożeniowe i Politechnika Śląska łącznie z Politechniką Warszawską ma największa liczbę doktoratów wdrożeniowych. Został uruchomiony program (Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - PAP) Studia Dualne, do którego nasza uczelnia złożyła wnioski. Przez ten rok udało nam się również nawiązać współpracę z ośrodkami zagranicznymi, są to głównie uczelnie, które budują ośrodki przemysłu 4.0 i kształcą w takim kierunku - wymieniała prof. Timofiejczuk.
Nawiązując do dorobku poprzedniej, ubiegłorocznej konferencji EDUAL w Gliwicach dziekan podkreśliła, że gromadzące się tam środowisko "wpadło na kilka pomysłów, które nie do końca związane są z regularnym programem kształcenia, lecz jak najbardziej są związane z kształceniem dualnym".
- Myślę tu o Sieci Akademickiej Thales Polska, która została utworzona z inicjatywy Politechniki Śląskiej, ale rdzeniem jej działalności jest firma Thales - wskazała.
Partnerzy sieci, w skład której wchodzą też Politechnika Warszawska, Politechnika Łódzka, Politechnika Gdańska, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie oraz Instytut Mechaniki Precyzyjnej, chcą zacieśniać współpracę wykorzystując potencjał firmy działającej w dużej mierze w przemyśle obronnym w zakresie zaawansowanych technologii. Zawarta w listopadzie ub. roku umowa dotyczy też m.in. transportu kolejowego, technologii informatycznych czy cyberbezpieczeństwa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.