Do końca 2017 roku udostępniono do ruchu ok. 350 km dróg ekspresowych i krajowych wybudowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jak informuje Ministerstwo Rozwoju powstały one dzięki realizacji projektów, które otrzymały dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Najdłuższy - 48-kilometrowy - odcinek został wybudowany w ciągu drogi ekspresowej S5 (projekt Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Korzeńsko – Wrocław (w. Widawa). Projekt ten, wraz z odcinkiem Poznań – Kaczkowo, również realizowanym ze środków POIiŚ 2014–2020 oraz odcinkami drogi S5 wybudowanymi ze środków POIiŚ 2007–2013 tworzą razem ciąg Poznań – Wrocław. Koszt tej inwestycji to blisko 1,9 mld zł, a dofinansowanie UE to przeszło 911 mln zł.
Do ciekawszych inwestycji należy budowa drogi ekspresowej S7, odc. Kraków w. Igołomska - w. Christo Botewa. Na ok. 4,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej został wybudowany 700-metrowy podwieszany most przez Wisłę. Każde z jego przęseł ma rozpiętość 200 metrów, a pylony są wysokie na 63 metry. Dzięki zastosowanej konstrukcji maksymalnie ograniczono ingerencję w koryto i nurt Wisły. Całkowity koszt projektu wyniósł blisko 700 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło przeszło 320 mln zł.
W 2018 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu kolejne 400 km dróg, które powstają przy wsparciu funduszy unijnych z POIiŚ 2014-2020.
Do końca 2017 roku GDDKiA podpisała w sumie 38 umów o dofinansowanie z POIiŚ 2014-2020 na łączną kwotę ponad 48 mld zł, z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi ok. 24 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.