Uruchomienie Metropolitalnego Funduszu Solidarności to jeden z głównych projektów inwestycyjnych budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2018 r. W kolejnych latach GZM zaangażuje się m.in. w rządowy program bezemisyjnego transportu publicznego.
Podczas wtorkowej, 19 grudnia, sesji zgromadzenia metropolii tworzący ją samorządowcy przyjęli uchwały m.in. ws. budżetu GZM na 2018 r. i wieloletniej prognozy finansowej na lata 2018-2023.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.
Do końca 2017 r. Związek dysponuje budżetem w wysokości ok. 12,3 mln zł. W przyszłym roku, czyli pierwszym faktycznej działalności, według przyjętej uchwały budżetowej dochody mają wynieść 362,5 mln zł (327,8 mln zł z udziału w podatku PIT i 32,8 mln ze składek członkowskich), a wydatki 192,4 mln zł (w tym inwestycje i zakupy inwestycyjne 131,7 mln zł).
Nadwyżka w wysokości 170,2 mln zł ma zostać przeznaczona na wydatki majątkowe w następnych latach.
Spośród wydatków majątkowych kwota 139,4 mln zł ma trafić na transport i łączność. Z tej puli 100 mln zł ma zostać zabezpieczonych jako dotacja celowa na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych gmin członkowskich - zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami utworzenia Metropolitalnego Funduszu Solidarności.
We wtorkowej dyskusji zarząd GZM wnioskował, aby samorządy w pięciu okręgach metropolii przygotowały na razie listy projektów wykorzystujące w nich po 12 mln zł, czyli łącznie 60 mln zł - jeszcze do dyskusji. Pozostała kwota ma służyć zwiększeniu możliwości korzystania przez metropolię z preferencyjnych źródeł finansowania dużych inwestycji w kolejnych latach.
Ponadto w budżecie GZM 12 mln zł ma zostać przeznaczonych na zakup przez tyskiego organizatora komunikacji kasowników umożliwiających włączenie go w system Śląskiej Karty Usług Publicznych - obsługujący komunikację miejską w większej części metropolii. 9 mln zł ma trafić na zaakceptowane już przez samorządy finansowanie bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych, a 1 mln zł - na finansowanie bezpłatnego transportu w tzw. dni smogowe.
Funkcjonowanie jednostki pod nazwą Zarząd Transportu Metropolitalnego, która docelowo ma być organizatorem transportu w całej metropolii ma kosztować w 2018 r. 2,7 mln zł. Metropolia będzie też współfinansowała kwotą 3,1 mln zł powstające już dla niej studium transportowe.
Ponadto 300 tys. zł zapisano pod kątem sfinansowania planu zrównoważonego transportu dla obszaru metropolii - zakłada się tu m.in. opracowanie koncepcji budowy szybkiej kolei metropolitalnej. 100 tys. zł ma kosztować koncepcja wydzielenia buspasów. 230 tys. zł przewidziano m.in. na projekty rozwiązań sprzyjających rozwojowi pojazdów autonomicznych czy wspólnych standardów rowerowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.