Ok. 393 mln zł unijnego dofinansowania dostanie samorządowa spółka Tramwaje Śląskie do pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Część inwestycji torowych i zakupy tramwajów już są w toku.
Chodzi o kluczową część szacowanego na ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.
Umowę na dofinansowanie pierwszego etapu przedsięwzięcia podpisali w poniedziałek, 11 grudnia, w Katowicach dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol oraz m.in. prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.
Uczestniczący w uroczystości wiceminister rozwoju Witold Słowik wskazał, że łącznie ze spodziewanym dofinansowaniem dla całości tramwajowego przedsięwzięcia i kilkoma innymi projektami poszczególnych miast (zakupy autobusów, w tym elektrycznych, jeden z węzłów przesiadkowych w Katowicach) do centralnej części woj. śląskiego trafi ok. 820 mln zł unijnego dofinansowania do komunikacji zbiorowej.
Jak mówił Słowik, "te niebagatelne pieniądze" poprawiają funkcjonowanie komunikacji publicznej. Dodał, że "pasażerowie mogą podróżować w bardziej komfortowych warunkach, co przekłada się, że więcej osób z komunikacji publicznej będzie korzystać". "Będzie to miało też realne efekty środowiskowe" - podkreślił.
Obecny przy podpisaniu umowy poseł PiS Wojciech Szarama mówił, że "to jest właśnie przykład dobrej zmiany, że są nie tylko słowa, a są konkretne projekty i konkretne czyny". Podkreślił, że wobec ograniczonej liczby środków, aby dofinansowywać takie projekty, potrzebne są dobre plany, za które dziękował samorządom i dobra wola ministerstwa.
W pierwszym etapie tramwajowego projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 623,6 mln zł netto.
Podpisana w poniedziałek umowa zakłada dofinansowanie ze środków na transport miejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą 393,3 mln zł (ok. 63 proc.).
Jak deklarował wiceminister Słowik, liczy, że w przyszłym roku zostaną podpisane umowy na dofinansowanie dwóch kolejnych etapów. Etap drugi to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Koszt całkowity oszacowano tu na 168,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane na 151,4 mln zł, a dofinansowanie na 98 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.