Zgodnie z ustawą z dnia 12 października 2017 roku o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla spółki górnicze przyjmują od wczoraj (24 października) wnioski o wypłatę świadczenia.
- Prawo do rekompensaty uzyskali emeryci i renciści, którzy mieli ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy i pobierali deputat węglowy. Prawo do rekompensaty posiadają także wdowy, wdowcy i sieroty mające ustalone prawo do renty rodzinnej po osobie wskazanej w zdaniu poprzednim – przypomina w komunikacie Jastrzębska Spółka Węglowa.
W przypadku JSW uprawnionymi są osoby, które otrzymywały deputat węglowy do końca 2014 r. Osoby, które przeszły na emeryturę lub rentę po tym terminie, nie są uprawnione do otrzymania rekompensaty, gdyż począwszy od 1 stycznia 2015 r. JSW zaprzestała wypłaty deputatu dla emerytów oraz wydawania bezpłatnego węgla w naturze.
Uprawnieni mają 21 dni na złożenie wniosku. Wnioski są przyjmowane będą więc do 13 listopada 2017 r. w wyznaczonych punktach.
- Prosimy o składanie wniosków w punktach utworzonych w kopalniach (zakładach), z których uprawniony odszedł na rentę lub emeryturę – informuje JSW.
Wniosek można również wysłać pocztą (przesyłką poleconą) na adres kopalni (zakładu), z którego osoba uprawniona odeszła na rentę lub emeryturę. W tym przypadku decydować będzie data nadania korespondencji.
Co ważne, wniosek składany pocztą powinien posiadać poświadczenie podpisu przez notariusza lub przez gminę. Na kopercie należy dopisać „REKOMPENSATA.”
Wniosek może zostać złożony także przez osobę upoważnioną (pełnomocnika), osoba ta musi legitymować się upoważnieniem/pełnomocnictwem poświadczonym notarialnie lub przez gminę, upoważniającym do złożenia wniosku o wypłatę w imieniu osoby uprawnionej. Osoba upoważniona przy składaniu wniosku musi mieć przy sobie dowód osobisty.
Zarząd Jastrzębskiej Spółki Węglowej prosi o składanie wyłącznie wypełnionych wniosków wraz z oświadczeniem. Złożenie kompletnego wniosku przyspieszy bowiem jego weryfikację.
W przypadku, gdy wniosek o wypłatę rekompensaty nie będzie zawierał wszystkich danych, wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany w celu ich uzupełnienia. Osoba wezwana powinna uzupełnić wniosek w terminie 7 dni od doręczenia wezwania. W przypadku stwierdzenia braku podstaw do wypłaty świadczenia rekompensacyjnego osoba nieuprawniona otrzyma informację pisemną wraz z uzasadnieniem. Na tej podstawie może złożyć odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie 14 dni od momentu otrzymania odmowy.
Rekompensata za utracony deputat węglowy zostanie wypłacona jednorazowo przekazem pocztowym, przelewem na rachunek bankowy albo rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, wskazany we wniosku przez osobę uprawnioną. Pieniądze w wysokości 10 tysięcy złotych zostaną wypłacone do końca 2017 r. Świadczenie zostało zwolnione z podatku dochodowego.
Przypominamy, że wniosek można pobrać m.in. ze strony portalu górniczego nettg.pl pod tym linkiem (kliknij).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Chętnie poznam podstawę prawną wymogu notarialnego poświadczania podpisu - w ustawie na pewno nie ma takiego wymogu a nie wierzę, że ktoś sobie to sam wymyślił a już zwłaszcza w niecnym zamiarze utrudnienia życia uprawnionym...
gÓrnicy ratowali jsw przed bankructwem zgodzili siĘ na rezygnacjĘ z barbÓrki czternastki deputatu a gdy odeszli na emeryturĘ nie majĄ prawa do deputatu zgroza
To jest nie sprawiedliwe ze gornicy ktory pracowali na kopalnie przez 30 lat nie dostana rekompensaty a wdowy co ani dnia nie pracowaly maja to dostac.