PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują program rozwoju infrastruktury kolejowej na najbliższe kilkanaście lat. Po opracowaniu zostanie przedstawiony w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa- powiedział PAP w wywiadzie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
- Na pewno w najbliższym czasie opracujemy i przedstawimy w ministerstwie program rozwoju. Nie mówię o programie na nową perspektywę (budżetową UE - PAP) lecz o programie wieloletnim, na co najmniej kilkanaście lat - powiedział PAP Merchel.
Prezes dodał, że przez ostatnie 20 lat praktycznie wstrzymana została elektryfikacja linii kolejowych. Powrót do elektryfikacji kolejnych linii będzie jednym z elementów planu poprawy infrastruktury kolejowej.
Jak poinformował prezes, rozwój infrastruktury kolejowej zakłada nie tylko remonty już istniejących szlaków kolejowych, ale i budowę nowych linii.
- Jest potrzeba uwzględniania także budowy nowych linii np. Modlin - Płock - Włocławek w stronę Bydgoszczy - powiedział prezes.
Podkreślił, że cały czas modernizowane są główne ciągi towarowe należące do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa).
- Modernizowane są wszystkie stacje, tak, aby mogły przyjmować pociągi towarowe o długości 740 m, bo takie są standardy na międzynarodowej sieci kolei europejskich m.in. ważne są prace na stacjach linii Poznań - Warszawa - dodał.
Merchel powiedział, ze decyzja związana ze stawkami jest decyzją na szczeblu ministerstwa.
- Obniżenie stawek dostępu do naszej infrastruktury spowoduje konieczność wzrostu dopłaty do naszej spółki w ramach dotacji budżetowej. To jest decyzja na szczeblu ministerstwa w jakim kierunku pójść. My jako zarządca infrastruktury wiemy jedno: potrzebujemy środków finansowych na utrzymanie infrastruktury, aby utrzymać odpowiednie standardy i musimy być jako kolej konkurencyjni do przewozów drogowych - stwierdził szef PKP PLK.
- Ze strony przewoźników często pada zarzut, że na kolei trzeba płacić kilkanaście złotych w przewozach towarowych za przejechany kilometr, natomiast na drogach często jest to opłata zerowa - dodał Merchel.
Prezes przypomniał, że na rok bieżący PKP PLK otrzymały z budżetu na utrzymanie infrastruktury kolejowej 2,9 mld zł.
- Ze względu na to, że kolejny rok zapowiada się na podobnym poziomie, trudno obecnie mówić o możliwości obniżenia stawek za dostęp do naszej infrastruktury - stwierdził.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.