We wrześniu na "Węglówce", czyli tzw. magistrali węglowej łączącej południe kraju z portami morskimi, ma zakończyć się przebudowa odcinka Kłobuck-Miedźno (śląskie). Odnowa toru, mostu i wiaduktów ma zwiększyć prędkość poruszających się tam pociągów do 120 km/h.
Jak poinformował w piątek (1 września) rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec, na "Węglówce" na odcinku Kłobuck-Miedźno (północna część woj. śląskiego) roboty, które mają się zakończyć we wrześniu, objęły wymianę i wzmocnienie toru; wykonano również regulację sieci trakcyjnej.
- Nowe urządzenia sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego zamontowano na stacjach oraz na szlaku pomiędzy tymi stacjami. Sprawny przejazd pociągów w okresie zimowym zapewnią nowe urządzenia elektrycznego ogrzewania, w jakie zostały wyposażone wszystkie rozjazdy. Powstała nowa linia zasilania. Przebudowano cztery przejazdy kolejowo - drogowe, a poprawa jezdni ułatwi przejazd kierowcom- wskazał.
Dodał, że w ramach zadania przeprowadzono również roboty na siedmiu obiektach (to pięć przepustów oraz most i wiadukt). Dzięki temu pociągi przyśpieszą do 120 km/h. Wartość tej umowy to 23,4 mln zł netto.
Remont tego odcinka odbywa się w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Bytom-Zduńska Wola Karsznice", którego łączna wartość to 84 mln zł.
Jak przypomniał Siemieniec, poza odcinkiem Kłobuck-Miedźno w ramach tego projektu przebudowywany jest również wiadukt nad ul. Częstochowską w Tarnowskich Górach.
- Wyeksploatowana konstrukcja zostanie wymieniona na żelbetową. Obiekt stanowił tzw. wąskie gardło dla ruchu kolejowego - z ograniczeniami prędkości do 20 km/h. Roboty rozpoczęto w czerwcu br. Umowa ma zostać zrealizowana do końca 2018 r. Jej wartość to 8,6 mln zł netto - podał rzecznik.
Ponadto, rewitalizowany jest tor nr 1 na odcinku Bytom Północ-Radzionków (dł. ok. 4 km) i tor nr 2 na odcinku Chorzew Siemkowice-Chociw Łaski (ok. 21 km). Roboty, które rozpoczęto w czerwcu, potrwają do końca 2018 r. Ich wartość to 52 mln zł.
Również w piątek kolejarze upamiętnili rocznicę wybuchu II wojny światowej, składając kwiaty pod pomnikiem w Mokrej (pow. kłobucki), gdzie doszło do jednych z pierwszych starć 1 września 1939 r.
Rzecznik spółki przypomniał, że miejsce to ma ścisły związek z koleją, ponieważ w toczonych walkach główną linię obronną wojsk polskich stanowił nasyp kolejowy na odcinku Kłobuck-Miedźno, a jednym z newralgicznych punktów był właśnie wiadukt kolejowy w Mokrej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.