PERN łączy się z OLPP i konsoliduje aktywa, gdyż musi sprostać coraz większym wyzwaniom rynkowym i potrzebom klientów, a w efekcie także konieczności nowych inwestycji, zarówno w tłoczenie jak i magazynowanie ropy oraz paliw - powiedział PAP wiceprezes PERN Rafał Miland.
W poniedziałek (28 sierpnia) nadzwyczajne walne zgromadzenie PERN podjęło decyzję o połączeniu z OLPP, co formalnie ma nastąpić z początkiem 2018 r.
- PERN po połączeniu z OLPP będzie większą spółką, która będzie miała większe zdolności finansowe, także kredytowe, aby prowadzić konieczne, duże programy inwestycyjne, odpowiadając w ten sposób na wyzwania rynkowe - podkreślił Miland.
Dodał, iż w OLPP już rozpoczęto program budowy nowych pojemności dla magazynowania paliw, na co rosnące zapotrzebowanie obserwowane jest od wprowadzenia przez rząd "pakietu paliwowego" w 2016 r.
- Planujemy zwiększenie pojemności magazynowych paliw o ponad 300 tys. metrów sześc. W pierwszym etapie, w ciągu roku, czyli bardzo szybko, będzie to 100 tys. metrów sześć. w bazach obrotowych. W następnym etapie będzie to dalsze 200 tys. metrów sześc. tych pojemności - wyjaśnił Miland.
Jak przyznał, "szara strefa" w obrocie paliwami wcześniej powodowała, iż w OLPP część pojemności magazynowych była niewykorzystana.
- Od wprowadzenia "pakietu paliwowego" w sierpniu 2016 r. nagle okazało się, że pojemności w OLPP są zajęte w całości i jest jeszcze ogromne zapotrzebowanie na nowe - podkreślił wiceprezes PERN.
Miland przypomniał, że program inwestycyjny PERN w zakresie infrastruktury transportu i magazynowania ropy naftowej obejmuje także rozbudowę parku zbiornikowego w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz budowę dwóch nowych zbiorników o pojemności po 100 tys. metrów sześc. w gdańskiej bazie magazynowej spółki, co spowoduje wzrost pojemności magazynowej surowca o ponad 0,5 mln metrów sześć.
Zaznaczył, iż jednocześnie PERN przygotowuje inwestycje w rozbudowę infrastruktury przesyłowej, czyli budowę drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego gwarantującego obecnie rewersyjne tłoczenie surowca na trasach Płock-Gdańsk i Gdańsk-Płock oraz analizuje możliwość rozbudowy Odcinka Wschodniego na trasie Adamowo-Płock o możliwość tłoczenia w przeciwnym kierunku.
- To są ogromne inwestycje. Do tego należy dodać bieżące remonty i modernizacje. Tu potrzeby są także duże, gdyż dotyczą działania infrastruktury, która musi być niezawodna - zaznaczył wiceprezes PERN.
Po obecnej decyzji nadzwyczajnego walnego zgromadzenia PERN, w sprawie połączenia 11 września obradować będzie również Zgromadzenie Wspólników OLPP.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.