Miejski Zarząd Ulic i Mostów z Chorzowa, jako pierwsza instytucja z Polski, przystąpił do programu wymiany danych Connected Citizens. Liczy, że ułatwi jazdę kierowcom korzystającym z aplikacji mobilnych i pozyska dane do planowanego systemu zarządzania ruchem.
Program Connected Citizens został uruchomiony w 2014 r. pod kątem aplikacji Waze (obecnie należy do Google). Zakłada wymianę danych pomiędzy jego partnerami instytucjonalnymi (np. MZUiM w Chorzowie), kierowcami korzystającymi z mobilnych aplikacji (Mapy Google, Waze) oraz społecznością edytorów Waze. Jego głównym zadaniem jest informowanie, gdzie i co dzieje się na drogach.
Dotąd do Connected Citizens przystąpiło ponad sto agencji lub operatorów dróg z całego świata, działających na poziomie miast, regionów czy krajów. Kilkanaście z nich pracuje w Europie (m.in. na terenie Barcelony, Budapesztu czy Łotwy).
Chorzowski MZUiM, podobnie jaki inni partnerzy instytucjonalni programu, będzie przekazywał do niego dane dotyczące: zamknięć lub objazdów wynikających z planowanych remontów lub likwidacji awarii, zdarzeń drogowych wpływających na płynność ruchu oraz ograniczeń wynikających z np. z organizacji wydarzeń sportowych.
W zamian chorzowska spółka otrzyma płynące w czasie rzeczywistym informacje od kierowców o płynności ruchu - np. na zdefiniowanych ciągach ulic, przewidywanych spowolnieniach, zdarzeniach drogowych, zatorach, uszkodzeniach nawierzchni czy oznakowania i innych nietypowych sytuacjach. Dzięki temu drogowcy będą mogli szybko reagować.
- Bazę informacji chcielibyśmy wykorzystać także w projektowanym właśnie systemie liniowego zarządzania ruchem. Takie rozwiązanie przyśpieszyłoby przekazywanie informacji o nietypowych zdarzeniach na drogach Chorzowa i miast ościennych, a tym samym usprawniło ruch - ocenił dyrektor chorzowskiego MZUiM Piotr Wojtala.
Chodzi o element wartego ok. 38 mln zł unijnego projektu obejmującego infrastrukturę wspomagającą transport publiczny, na który Chorzów w ostatnich tygodniach zdobył 32 mln zł dofinansowania (z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - z puli na transport niskoemisyjny w miastach).
W ramach tego projektu miasto planuje m.in. kosztem kilkunastu milionów złotych wdrożyć liniowy system zarządzania ruchem ulicznym. Określenie "liniowy" oznacza w tym kontekście wyodrębnienie głównych ciągów komunikacyjnych, na których występują dziś problemy i które można usprawnić - poprzez koordynację sygnalizacji świetlnych oraz informowanie kierowców.
Wybrane już pod tym kątem ciągi komunikacyjne to ul. Katowicka (od Katowic do Bytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowic po Świętochłowice) oraz trasa od Chorzowa Batorego do centrum (z dwoma wariantami - przez ul. Armii Krajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiD i Hajducką).
Jak deklarują przedstawiciele MZUIM, na tych połączeniach koordynowana będzie praca skrzyżowań (także dzięki danym z Connected Citizens). Choć nie wszędzie możliwe będzie uzyskanie tzw. zielonej fali, system będzie zmierzał do upłynnienia ruchu. Informowaniu kierowców w tym zakresie służyć będą tablice elektroniczne zmiennej treści oraz aplikacja mobilna (wykorzystująca m.in. dane z Connected Citizens).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Brawo dla Chorzowa za takową współpracę ale niestety Waze to nie jest aplikacja z której głownie korzystają polscy kierowcy... Mimo wszystko będę obserwować jak im to wyjdzie
Po co to komu jak yanosik ma wszystkie te funkcje + jeszcze ostrzega przed kontrolami?