Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przygotowuje rewitalizacje dwóch połączeń między południowymi częściami woj. śląskiego i małopolskiego. Chodzi o linie kolejowe Bielsko-Biała - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona oraz Sucha Beskidzka - Żywiec.
W przypadku tego pierwszego odcinka PLK ogłosiły w ostatnich dniach przetarg na "opracowanie dokumentacji przedprojektowej". Ogłoszone w podobnym czasie postępowanie dot. drugiego połączenia ma wyłonić wykonawcę "studium wykonalności".
Rewitalizację linii kolejowej Bielsko-Biała - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona (linia nr 117) samorządy obu regionów planują do dofinansowania środkami swoich Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020.
Dlatego PLK w tym przypadku zamawiają dokumentację przedprojektową dla dwóch projektów - zakładających wykorzystanie odpowiednio RPO Woj. Śląskiego oraz RPO Woj. Małopolskiego. Ponieważ większa część połączenia znajduje się na terenie tego drugiego regionu (to m.in. fragment linii między Kalwarią Zebrzydowską Lanckoroną a Wadowicami), także i ten unijny projekt rewitalizacji będzie większy.
W przetargu dotyczącym linii nr 117 PLK oczekują przygotowania m.in. analiz wstępnych (społeczno-gospodarczych, rynku usług transportowych wraz z prognozami ruchu, a także stanu istniejącego infrastruktury i taboru), szczegółowych analiz wariantów inwestycyjnych (analizy techniczne, analiza środowiskowa, podsumowanie i preselekcja wariantów), a także analiz kosztów i korzyści oraz podsumowania tych opracowań.
Opcjonalnie zamówienie może objąć też dokumentację dla dalszych etapów realizacji przedsięwzięcia (m.in. tzw. teczka formalna, materiały przetargowe czy wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych) oraz postanowienie o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Wykonawca będzie miał na realizację zamówienia ok. siedemnastu miesięcy.
Linią Bielsko-Biała - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona obecnie kursują pociągi m.in. z Bielska-Białej do Wadowic i Krakowa. Połączenia obsługuje spółka Przewozy Regionalne; współfinansują je oba województwa.
Z kolei zamówienie dotyczące połączenia Żywiec - Sucha Beskidzka obejmuje przygotowanie: analiz wstępnych, szczegółowych analiz wariantów inwestycyjnych, analizy kosztów i korzyści (wraz z podsumowaniem tych etapów). Opcjonalnie zamówione mogą też zostać: dokumentacja dla dalszych etapów realizacji przedsięwzięcia oraz postanowienie o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Termin realizacji jest podobny - niespełna siedemnaście miesięcy.
Połączenie Żywiec - Sucha Beskidzka to część linii nr 97 Skawina - Żywiec. Ostatnie regularne połączenia pasażerskie były tam prowadzone wiosną 2015 r. PLK utrzymują przejezdność linii. Przy jej rewitalizacji obecnie nie jest planowane wykorzystanie środków unijnych.
Część linii nr 97 pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką pokonują pociągi kursujące między Krakowem i Zakopanem. W tym roku ma zakończyć się budowa łącznicy w Suchej Beskidzkiej, dzięki której pociągi z Krakowa do Zakopanego będą mogły minąć stację Sucha Beskidzka (gdzie obecnie zmieniany jest kierunek jazdy) i zaoszczędzić w ten sposób ok. 15 minut.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.