W ruchu Bielszowice zespolonej kopalni Ruda w Rudzie Śląskiej uruchomiono nowoczesną stację paliw (magazyn ON). Służy do pobierania oleju napędowego, niezbędnego do funkcjonowania maszyn i urządzeń zarówno na powierzchni, jak i w podziemnych wyrobiskach. Spełnia najsurowsze kryteria bezpieczeństwa.
Stacja paliw ma bezpośrednie połączenie torowiskiem z szybem. Cysternę do transportu paliwa wywozi się na powierzchnię i przy pomocy lokomotywy podstawia pod dystrybutor paliwa. Za jednym razem jest ona w stanie zabrać na dół 1 tys. litrów paliwa.
- Dawniej trzeba było ładować cysterny na samochód ciężarowy i przewozić je na drugi koniec zakładu do starego magazynu paliw, gdzie zainstalowane były dystrybutory starszego typu o znacznie mniejszej wydajności tankowania. Trwało to nierzadko dwie godziny, teraz czas tankowania został skrócony do 40 minut, jest łatwiejszy i nie wymaga angażowania całej grupy pracowników, a jedynie dwóch - wyjaśnia Krzysztof Bill, starszy inspektor w Zespole Gospodarki Środkami Produkcji Działu Energomaszynowego ruchu Bielszowice.
Na uwagę zasługuje również sam system wydawania paliwa. On także został zmodernizowany.
Każdy oddział ma do dyspozycji dyskietkę. Po jej przyłożeniu do czytnika dystrybutora można pobrać określoną ilość oleju napędowego. Cała operacja jest dodatkowo autoryzowana imieniem i nazwiskiem osoby, która wydała paliwo. System posiada odpowiednie zabezpieczenia przed nieautoryzowanym pobraniem. Poszczególne dyspozycje są rejestrowane w systemie informatycznym. Po zakończonym tankowaniu cysterna zostaje zaplombowana, wraca na dół kopalni i jest podstawiana w wyznaczonych miejscach, gdzie odbywa się tankowanie już bezpośrednio do spalinowych lokomotyw torowych i ciągników kolejek podwieszanych.
Co ciekawe, nowa stacja została uruchomiona w dużej mierze dzięki zaangażowaniu załogi kopalni.
- Jedynie specjalistyczne prace zleciliśmy firmie zewnętrznej posiadającej stosowne zezwolenia. W ten sposób wykonanie całości było znacznie tańsze, niż w przypadku, gdyby całość prac wziął na siebie zewnętrzny przedsiębiorca - zwraca uwagę Krzysztof Bill.
W ruchu Bielszowice zespolonej kopalni Ruda zdecydowana większość transportu ludzi i materiałów odbywa się kolejkami spalinowymi. Łączna długość torowisk przewozu kołowego wynosi 24 km, a długość tras kolejek podwieszanych spalinowych ponad 33 km. Tygodniowe zużycie oleju napędowego wynosi około 6 tys. litrów. Inwestycja ta ma zatem dla kopalni znaczenie strategiczne.
- Najważniejsze, że dysponujemy nowoczesnym systemem informatycznym, który można rozbudowywać i unowocześniać. W planach mamy bowiem uruchomienie bezobsługowego wydawania paliw - zastrzega Krzysztof Bill.
W galerii: stacja paliw w Ruchu Bielszowice. Ruda lska, lipiec 2016 r. (zdjcia: Kajetan Berezowski - nettg.pl).
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
ciekawe gdzie na Bielszowicach ludzie jeżdżą kolejką spalinową na dole,czyste oszustwo i tyle,ludzie tyrają po 10km z klamorami na plecach,czyste niewolnictwo