Szyb 1 Bzie jest już połączony z wyrobiskami Ruchu Zofiówka. Do zbicia z przekopem do Szybu 1 Bzie doszło na głębokości około 1113 m. W efekcie tej inwestycji Zofiówka zyska niezbędne połączenie wentylacyjne, dzięki któremu będzie można bez zakłóceń prowadzić prace przygotowawcze a szczególnie eksploatacyjne w partii N pokładu 505/1, gdzie już w połowie 2017 r. ma ruszyć eksploatacja pierwszej ściany - podało we wtorek (22 marca) biuro prasowe JSW.
Aktualnie w szybie trwają prace nad wykonaniem wlotu na poziomie 1110 i obejścia szybu czyli tzw. beczki (nazwa pochodzi od kształtu wlotu).
- To jedna z najpoważniejszych prac na tym etapie głębienia, wymagająca zgrania wielu detali tak, aby końcowa betonacja przebiegła bez przeszkód. Co prawda w tego typu pracach mamy spore doświadczenie ale budowa każdego wlotu jest wyjątkowa. Prace projektowe trwały dość długo, ponieważ trzeba było uwzględnić nowe dane geometryczne i aktualne założenia JSW dotyczące przeznaczenia szybu - wyjaśnia Daniel Wowra, dyrektor ds. robót szybowych 1 Bzie (Kopex-PBSz SA).
Budowę "beczki" rozpoczęto od zabudowy pierścienia na głębokości 1110 m z kształtowników V36. Następnie spod pierścienia wyprowadzono pionowe, wygięte profile V36 i V25, które mają zostać połączone dolnym pierścieniem. Tak utworzony stelaż oraz konstrukcja obejścia szybu, zostaną zalane betonem. Po zakończeniu prac "beczka" będzie miała około 15 m wysokości oraz około 13 m szerokości. Jej "dnoˮ zalegać będzie na głębokości 1125 m.
Po wykonaniu wlotu, pracownicy firmy Kopex- PBsz rozpoczną ostatni etap budowy: drążenie rząpia oraz wykonanie korka dennego szybu. Dopiero wtedy będzie można powiedzieć, że głębienie szybu zostało zakończone.
Projekt i głębienie szybu 1 Bzie Jastrzębska Spółka Węglowa zleciła w 2009 r. firmie Kopex-PBSz. Prace rozpoczęto w listopadzie 2010 r. Początkowe 30 m szybu wykonano w technologii żelbetowej ścianki szczelinowej, co pozwoliło na szybkie przejście przez luźne utwory czwartorzędowego nadkładu.
"Przyjęta technologia budowy zakładała wykonanie rury szybowej w obudowie betonowej, przy zastosowaniu obudowy wstępnej-panelowej z paneli żelbetowych do głębokości około 750 m. Niestety, nie obyło się bez problemów. Na głębokości 290 m natrafiono na znacznie trudniejsze niż przewidywano na podstawie prac badawczych, warunki geologiczne i hydrogeologiczne. Głębienie zostało wstrzymane na 10 miesięcy, w czasie których generalny wykonawca inwestycji wykonał wiele koneicznych prac i zabiegów technicznych skutkujących zwiększeniem konsolidacji górotworu wokół głębionego szybu.
Skala zaburzeń geologicznych, zagrażających dalszym postępom prac w szybie zmusiła kopalnię i wykonawcę robót do modyfikacji dokumentacji projektowej i głębienia szybu odcinkami w oparciu o kolejno opracowywane projekty techniczne, opiniowane przez rzeczoznawców Wyższego Urzędu Górniczego. Na odcinkach charakteryzujących się niskimi parametrami wytrzymałościowymi skał, zamiast standardowo stosowanych paneli żelbetowych stosowano znacznie bardziej wytrzymałe panele stalowe, a do wykonania obudowy ostatecznej zastosowano betony wysokowartościowe o znacznie wyższej odporności na obciążenia. Jednocześnie zaczęto wykonywać cykliczne wiercenia otworów badawczo-drenażowych z dna szybu, w celu weryfikowania warunków hydrogeologicznych na odcinkach szybu planowanych do zgłębieniaˮ - podaje JSW.
Otwory te wykorzystywano w trakcie głębienia do sukcesywnego odwadniania i odgazowywania górotworu. Osiągnięcie w listopadzie 2014 r. stropu węglonośnych warstw karbońskich pozwoliło na powrót do pierwotnej technologii głębienia. Od głębokości 755 m szyb jest głębiony bez obudowy wstępnej, w obudowie jednowarstwowej wykonanej z betonu. Przyjęta technologia pozwoliła uniknąć kosztownego i czasochłonnego głębienia szybu metodą mrożeniową.Szyb 1 Bzie pozwoli udostępnić pionowo jedno z największych złóż węgla koksowego w Europie - rejon Bzie-Dębina. Łączna wielkość zasobów bilansowych występujących w tym złożu szacowana jest na ponad 900 mln ton. Dzięki ich udostępnieniu i zagospodarowaniu żywotność kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie może być przedłużona o co najmniej 35 lat.
Wcześniejsze prace służące udostępnieniu złoża prowadzono od strony obszaru macierzystego Ruchu Zofiówka. Było to drążenie szeregu wyrobisk, które miały połączyć położone 900 m pod ziemią chodniki tej kopalni z sięgającym 200 m niżej nowym szybem. Ostatnim etapem tych prac było wydrążenie Przekopu do Szybu 1 Bzie, z którym właśnie połączono szyb.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Do Paweł - coś tam słyszałeś że dzwoni , ale nie wiesz w którym kościele . Jak czegoś nie wiesz to nie siej plotek , jak stara baba .
Sęk w tym, że spółka nie zapłaciła Kopeksowi za cały szyb. Płacili podobno do 700m. Teraz ciekawe jakie mają umowy podpisane.