System SZYK2 to jedyny w Polsce kompleksowy, modularny, dojrzały system, w którym w całości ujęto procesy funkcjonujące w przedsiębiorstwie górniczym, uwzględniając specyfikę działania kopalni głębinowej - przypomina ZBIGNIEW KOSZOWSKI, wiceprezesem spółki COIG z Grupy Kapitałowej WASKO.
COIG od kilkudziesięciu lat jest dostawcą usług i rozwiązań informatycznych dla górnictwa węgla kamiennego w Polsce, w tym najnowszej generacji systemu informatycznego SZYK2. Czy są plany jego dalszego doskonalenia?
Owszem. Lata od 2012 r. do 2016 r. to intensywny rozwój całego systemu oraz zastępowanie starszych rozwiązań eksploatowanych w niektórych obszarach. W tym okresie zrealizowaliśmy setki projektów rozwojowych - inicjowanych w dużej mierze przez kopalnie i spółki węglowe - zakończonych pełnym sukcesem dzięki współpracy z najlepszymi specjalistami ze spółek węglowych.
Przypomnę, że system SZYK2 to jedyny w Polsce kompleksowy, modularny, dojrzały system, w którym w całości ujęto procesy funkcjonujące w przedsiębiorstwie górniczym, uwzględniając specyfikę działania kopalni głębinowej - począwszy od ewidencji stanu zasobów, poprzez planowanie i realizację robót górniczych, harmonogramowanie produkcji, gospodarkę środkami produkcji, procesy logistyki materiałowej, monitorowanie, kontroling, sprzedaż i ekspedycję węgla oraz szereg procesów pomocniczych, w tym specyficzne i historycznie uwarunkowane systemy kadrowo-płacowe.
System SZYK2 zawiera ogromną ilość funkcjonalności oraz modeli procesów, niemożliwych do zaimplementowania w żadnym z typowych rozwiązań informatycznych, nie wymaga również uzupełniania przez aplikacje specjalistyczne. Jest systemem kompletnym i zawiera ponadto wszystkie komponenty właściwe dla typowych systemów klasy ERP, CRM, CMMS, HR, Elektronicznego Obiegu Dokumentów, B2B, B2C czy Elektronicznych Platform Zakupowych. Oznacza to, że kopalnie i spółki węglowe korzystające z systemu SZYK2 nie tylko oszczędzają na kosztach utrzymania wielu aplikacji pochodzących od różnych dostawców, ale - co bardzo istotne - unikają problemów z integracją między nimi, które w powszechnie spotykanych implementacjach urastają do rangi poważnych wyzwań i generują ogromne koszty oraz zagrożenie spójności, integralności i niezawodności systemu informatycznego.
Czy nowa generacja systemu SZYK2 jeszcze lepiej zabezpiecza potrzeby zakładów górniczych?
Przede wszystkim nowa generacja systemu SZYK2 gwarantuje podmiotom górniczym pełną ochronę wieloletnich inwestycji w rozwój IT, kompleksowe pokrycie obszaru działalności gospodarczej oraz pewność dalszego rozwoju. COIG, oprócz rozwoju i serwisu systemu SZYK2 doskonalił przez lata model obsługi informatycznej podmiotów górniczych celem optymalizacji kosztów i osiągnięcia najwyższych wskaźników niezawodności i jakości procesów przetwarzania danych oraz obsługi tysięcy użytkowników systemu informatycznego. Wdrożono najbardziej zaawansowany model outsourcingu IT, oparty na usługach profesjonalnego centrum informatycznego stworzonego i prowadzonego przez COIG.
Uważam, że problemy w relacji klient - dostawca zostały rozwiązane wzorcowo. Pragnę przypomnieć, że COIG dostarcza dla użytkowników systemu w formie usługi pełną funkcjonalność systemu SZYK2, przejmując jednocześnie całkowitą odpowiedzialność za procesy związane z przetwarzaniem centralnych baz danych, bezpieczeństwem fizycznym i logicznym danych oraz ich archiwizacją, zarządzaniem zmianą, gwarantując ciągłość i niezawodność pracy systemu oraz bezpieczeństwo danych.
Jakie są najmocniejsze strony systemu SZYK2?
Zdecydowanie jego bezawaryjność. W ciągu osiem lat przetwarzania przez COIG systemu SZYK2 nie nastąpiła ani jedna utrata danych. Nie odnotowaliśmy ponadto żadnej istotnej awarii systemu informatycznego. Na tle rynku, gdzie spotykamy się z poważnymi, nawet kilkudniowymi awariami systemów o znaczących skutkach gospodarczych, jest to niezwykłe osiągnięcie, zważywszy złożoność i skalę systemu. Można mnożyć przykłady strat, które poniesiono na skutek awarii systemów informatycznych, np. w bankach, które z natury rzeczy ponoszą wielokrotnie większe nakłady na bezpieczeństwo i ciągłość przetwarzania.
COIG udowodnił, że posiada najwyższe kompetencje organizacyjne i technologiczne w zakresie zapewnienia utrzymania złożonych systemów informatycznych w modelu outsourcingowym. Zebrane doświadczenia i profesjonalizm pozwalają nie tylko gwarantować naszym klientom bezpieczeństwo i jakość obsługi, ale — co istotne — gwarantujemy praktycznie stałe ceny usług mimo wciąż rosnących kosztów, zwłaszcza osobowych, w obszarach związanych z IT. W jednym z raportów z przeprowadzonego kilka lat temu audytu spółek węglowych przez niezależną firmę konsultingową stwierdzono, że najniższy udział kosztów obsługi IT w kosztach wydobycia węgla odnotowano w spółkach najszerzej korzystających z outsourcingu usług IT świadczonych przez COIG.
Czy pana zdaniem system SZYK2 to dobre narzędzie w procesie restrukturyzacji górnictwa?
Gwarantuję, że tak. W ostatnich latach trwają w górnictwie na śląsku intensywne procesy zmian i restrukturyzacji sektora. Większość przedsięwzięć związanych z wydzielaniem kopalń i ich zorganizowanych części oraz ich sprzedażą lub nieodpłatnym przekazywaniem do innych podmiotów nie mogłaby być zrealizowana w wymaganych terminach i bez przerwania ciągłości działania, gdyby nie elastyczność systemu SZYK2 i outsourcingowy model przetwarzania danych i wysokie kompetencje, doświadczenie i doskonała znajomość specyfiki sektora wydobywczego naszych specjalistów, a przy tym nienaganna współpraca z naszymi klientami.
Przedsięwzięcia polegające na sprzedaży lub przekazaniu kopalń do takich podmiotów, jak Węglokoks Kraj, Spółka Restrukturyzacji Kopalń, Grupa Tauron, musiały być zrealizowane w bardzo krótkim czasie, wymagając przygotowania i przeprowadzenia procesów migracji lub wdrożenia systemów informatycznych prawie z dnia na dzień. Tylko fakt, że wszystkie podmioty uczestniczące w działaniach restrukturyzacyjnych mogły skorzystać ze standardu SZYK2 oraz że operacje migracji danych mogły być zrealizowane w obrębie Centrum Przetwarzania Danych COIG w warunkach pełnej mobilizacji naszego potencjału, spowodował, że uniknięto przestojów i strat gospodarczych oraz zachowano pełną ciągłość obsługi informatycznej kopalń. Model dojrzałego, pełnego outsourcingu oraz zdobyte doświadczenia pozwolą skutecznie wspierać nawet najtrudniejsze projekty restrukturyzacyjne.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
całe życie podpięci pod państwowy cyc. nic nie wiecie o robocie rylce!
jak się modli górnik: ojczyznę dojną! racz dać nam Panie! :D