REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
7 stycznia 2016 18:48 3.9 tys. odsłon

Kolej: szybciej na trasie Katowice-Gliwice

Skrócenie czasu jazdy było możliwe dzięki przywróceniu tzw. projektowej prędkości trasy 100 km/h
fot: Andrzej Bęben/ARC

Kosztem ok. 134 mln zł spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontowała w ostatnich trzech latach linię kolejową Gliwice-Katowice, część europejskiej magistrali E30. W efekcie najszybsze pociągi pokonują ten odcinek w 25 minut, a składy regionalne w 29-32 minuty.

Przed pracami czas przejazdu pociągów osobowych tą 27-kilometrową trasą był dłuższy od kilku do kilkunastu minut. Skrócenie czasu jazdy było możliwe dzięki przywróceniu tzw. projektowej prędkości trasy 100 km/h. Zwiększyły się komfort jazdy (m.in. dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych), bezpieczeństwo ruchu i przepustowość odcinka.

Jak poinformował w czwartek (7 stycznia) - podsumowując trzyletnie prace na tej trasie - Jacek Karniewski z zespołu prasowego spółki PKP PLK, zgodnie z obowiązującym od 13 grudnia ub. roku nowym rozkładem jazdy w ciągu doby trasą Katowice-Gliwice-Katowice przejeżdża obecnie prawie 100 pociągów.

Karniewski przypomniał, że wśród nich jest sześć kursujących codziennie między Gliwicami a Warszawą składów pendolino spółki PKP Intercity (w kategorii Express InterCity Premium), które pokonują drogę do stolicy w czasie 2 godzin 47 minut. Przed zmianą rozkładu było tylko jedno takie połączenie z czasem jazdy o 20 minut dłuższym.

Na remoncie skorzystali też pasażerowie w ruchu aglomeracyjnym. Prócz krótszych czasów przejazdów (oraz stabilniejszego rozkładu i większej punktualności po zakończeniu prac), w ramach przedsięwzięcia odnowiono stacje Zabrze i Ruda Śląska Chebzie oraz przystanek Katowice Załęże (z innych środków kwalifikowanych jako "naprawy peronów" PLK odświeżyła perony stacji Chorzów Batory oraz przystanku Świętochłowice).

Prace rewitalizacyjne na trasie Katowice-Gliwice zaczęły się w 2013 r. - na dwóch odcinkach Chorzów Batory-Świętochłowice-Ruda Śląska Chebzie oraz Zabrze-Gliwice. Kolejny odcinek: Ruda Śląska Chebzie-Ruda Śląska-Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r. Ostatni etap prac, odcinek Katowice-Chorzów Batory, był remontowany w ub. roku.

Ogółem na trasie z Katowic do Gliwic PLK wymieniły 63 km torów i sieci trakcyjnej, 54 rozjazdów, przebudowały 67 obiektów inżynieryjnych i 4 perony. Zamontowane zostały też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Roboty na trasie Katowice-Gliwice były częścią zadania inwestycyjnego PKP PLK pod nazwą "Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy-Katowice-Sosnowiec Jęzor". W ramach tego samego kontraktu spółka wyremontowała odcinek Mysłowice-Sosnowiec Jęzor.

Prace obejmowały fragmenty międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem, przez Zabrze i Katowice. Przed kilkoma laty pierwotnie przygotowano projekt pełnej modernizacji linii E30 między Zabrzem a Krakowem - współfinansowanej ze środków UE.

Z czasem z drastycznie opóźnionego unijnego projektu wypadł odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza - przez Katowice i Mysłowice - do Sosnowca Jęzora. W zamian przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi - stopniowo realizowane bez większych przeszkód.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono)
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spółka rezygnuje z planów eksploatacji węgla
25 marca 2025
19.1 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]