REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
20 sierpnia 2015 06:37 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MD 2.4 tys. odsłon

Tauron: 720 mln zł zysku netto w pierwszym półroczu

- W pierwszym półroczu 2015 r. wypracowaliśmy wynik EBITDA nieco wyższy od średniej prognoz analityków. Cieszą w szczególności dobre wyniki segmentów Wytwarzanie, który osiągnął ponad 20-proc. wzrost EBITDA, i Dystrybucja z 6-proc. wzrostem - ocenił prezes Taurona Dariusz Lubera
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

9,2 mld zł wyniosły przychody ze sprzedaży Grupy Tauron w pierwszym półroczu br. EBITDA przekroczyła 1,9 mld zł, a zysk netto 720 mln zł. Nakłady inwestycyjne osiągnęły poziom ok. 1,8 mld zł - poinformowało portal górniczy nettg.pl biuro prasowe spółki. Największy wpływ na dobre wyniki I półrocza miały segmenty: Dystrybucja (EBITDA 1,24 mld zł), Wytwarzanie (EBITDA 473 mln zł) i Sprzedaż (EBITDA 335 mln zł).

- W pierwszym półroczu 2015 r. wypracowaliśmy wynik EBITDA nieco wyższy od średniej prognoz analityków. Cieszą w szczególności dobre wyniki segmentów Wytwarzanie, który osiągnął ponad 20-proc. wzrost EBITDA, i Dystrybucja z 6-proc. wzrostem. Udało się je osiągnąć w dużej mierze dzięki trafnej strategii handlowej w segmencie Wytwarzanie przyjętej w bieżącym roku oraz wzrostowi przychodów z działalności regulowanej i niższym kosztom zakupu usług dystrybucyjnych w segmencie Dystrybucja. Nie bez znaczenia jest też niższy poziom kosztów działalności operacyjnej. To dowód, że Grupa Tauron skutecznie wykorzystuje poprawiającą się koniunkturę gospodarczą i rosnące zapotrzebowanie na energię, a także skutecznie realizuje przyjętą strategię - stwierdził Dariusz Lubera, prezes zarządu Tauron Polska Energia.

- Obok sprzyjającej koniunktury i skutecznej strategii w zakresie obrotu energią istotne są kontynuowane inicjatywy ograniczające koszty działalności. Program poprawy efektywności zaplanowany na lata 2013-2015 przyniósł już ok. 970 mln zł oszczędności, wobec planowanych 864 mln zł w całym okresie programu. Obecnie intensywnie pracujemy nad założeniami nowego, ambitnego programu na lata 2016-2018, który pozwoli Grupie Tauron dostosować
się do trudnych warunków rynkowych i realizować przyjęty program inwestycyjny - powiedział Krzysztof Zawadzki, wiceprezes zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Tauron Polska Energia.

W pierwszym półroczu Grupa wyprodukowała 2 mln t węgla handlowego. Niższy wolumen w porównaniu do ubiegłego roku to w głównej mierze efekt trudniejszych warunków górniczo-geologicznych w kopalniach Grupy.
Grupa zwiększyła produkcję energii elektrycznej o 7,5 proc. dzięki korzystnej sytuacji na rynku wynikającej z rosnącego zapotrzebowania na energię. Dzięki sprzyjającym warunkom hydrologicznym i wietrznym wzrosła produkcja z odnawialnych źródeł energii. Na uwagę zasługuje wzrost wolumenu wytworzonej energii, który znacząco przekroczył ogólnokrajową średnią wynoszącą 2,9 proc.

Poprawa sytuacji gospodarczej w kraju i wzrost produkcji przemysłowej pozytywnie wpłynęły na zwiększenie popytu na energię wśród największych klientów Grupy Tauron. Wolumen dystrybucji energii elektrycznej wzrósł rok do roku o 3 proc. - do 24,6 TWh, a liczba klientów przyłączonych do sieci dystrybucyjnej Grupy powiększyła się o ok. 33 tysiące.

Przychody ze sprzedaży
Grupa wypracowała w pierwszym półroczu prawie 9,2 mld zł przychodów ze sprzedaży, utrzymując je tym samym na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku. Spadek przychodów związany z wydzieleniem ze struktury Grupy Tauron Zakładu Wytwarzania Nowa oraz Elektrowni Blachownia i przekazaniem ich do Tameh Polska, został zrekompensowany wyższymi przychodami w segmentach Wytwarzanie (wzrost o 15,3 proc.), Sprzedaż (wzrost o 6,8 proc.) oraz Dystrybucja (wzrost o 5,9 proc.).

EBITDA i zysk netto
EBITDA Grupy zanotowała w analizowanym okresie niewielki spadek i wyniosła 1,9 mld zł. Największy udział w strukturze EBITDA niezmiennie ma segment Dystrybucja (65 proc.), wzrosło natomiast znaczenie segmentu Wytwarzanie, który wygenerował 25 proc. łącznej EBITDA Grupy. Zauważalny jest wyraźny wzrost wolumenów energii dystrybuowanej do dużych klientów przemysłowych, co jest pochodną rosnącej produkcji przemysłowej.

EBITDA segmentu Wytwarzanie wzrosła o prawie 22 proc., do czego przyczyniły się przede wszystkim rosnące wolumeny sprzedaży energii oraz redukcja kosztów stałych. W segmencie Dystrybucja EBITDA wzrosła o 6,3 proc. Poprawa zyskowności w tych dwóch segmentach w dużej mierze skompensowała spadek EBITDA w segmencie Wydobycie wynikający z trudnej sytuacji w górnictwie, niższych cen i wolumenów sprzedanego węgla oraz nieplanowanego wzrostu pozostałych kosztów operacyjnych.

Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej w osiągnął w pierwszym półroczu 718,5 mln zł i był o 1,6 proc. niższy niż rok wcześniej. Negatywny wpływ na wynik netto miała między innymi ujemna wycena instrumentów finansowych zabezpieczających część zadłużenia Grupy. Warto zwrócić uwagę na zmniejszenie różnicy pomiędzy zyskiem netto a zyskiem przypadającym akcjonariuszom spółki dominującej. Obecnie prawie cały zysk netto Grupy jest przeznaczony dla akcjonariuszy Tauron Polska Energia.

Inwestycje i zadłużenie
W pierwszej połowie roku nakłady inwestycyjne Grupy Tauron wyniosły 1,77 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 42 proc. w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku.

- Zgodnie z naszą strategią kontynuujemy inwestycje w nowe moce wytwórcze. Oprócz trwających prac przy budowie bloku 910 MW w Elektrowni Jaworzno III w marcu podpisaliśmy z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi umowę w sprawie finansowania budowy bloku parowo-gazowego o mocy 413 MW w Elektrowni Łagisza - komentuje Dariusz Lubera.

Planowane całkowite nakłady na budowę bloku 910 MW wyniosą ok. 6,2 mld zł. Jednostka zostanie przekazana do eksploatacji w 2019 r. i będzie produkowała ok. 6 TWh energii elektrycznej rocznie. Wartość przedsięwzięcia budowy bloku energetycznego o mocy 413 MW w Elektrowni Łagisza w Będzinie przekroczy 1,5 mld zł, a udział PIR osiągnie maksymalny dopuszczalny poziom 750 mln zł.

Wskaźnik dług netto/EBITDA utrzymuje się na bezpiecznym poziomie i na koniec czerwca 2015 r. wynosił 1,93x. Stabilną sytuację Grupy potwierdza agencja ratingowa Fitch, która w lipcu 2015 r. podtrzymała rating długoterminowy na poziomie "BBB" z perspektywą stabilną.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KPMZE
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ta kopalnia przynosi straty
22 lutego 2025
11.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]