Planowany przebieg drogi ekspresowej S3 Legnica - Lubawka oraz przebudowywanej drogi krajowej nr 94 Legnica - Prochowice stanowi kolizję ze złożem węgla brunatnego Legnica - czytamy w Prognozie Oddziaływania na Środowisko dla Projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. Dokument opublikowała na swojej stronie internetowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Na 475 stronach opracowania przeanalizowano wpływ przebiegu planowanych dróg m.in. na klimat, krajobraz, wody powierzchniowe występowanie różnych gatunków zwierząt oraz powierzchnię ziemi, w tym pozyskiwanie surowców naturalnych.
- Analizując rozmieszczenie kopalin podstawowych w Polsce stwierdzono szereg kolizji z drogami objętymi Programem Budowy Dróg na lata 2014-2023. Kolizje te dotyczą głównie złóż surowców energetycznych - uważają autorzy.
W ich opinii kolizje ze złożami gazów ziemnych i ropy naftowej nie są w większości przypadków istotne dla sieci drogowej.
- Złoża te zalęgają na znacznych głębokościach i są eksploatowane metodą wiertniczą. Lokalizacja odwiertów i zastosowane zabezpieczenia techniczne gwarantują możliwość eksploatacji złoża, jak i bezpieczeństwo drogi - stwierdzono.
Podobnie jest w przypadku kolizji ze złożami rud miedzi, które nie wpływają na możliwość eksploatacji tych złóż, ani nie skutkują koniecznością zmiany przebiegu inwestycji drogowej S3 Nowa Sól - Legnica.
- Kolizje ze złożami węgla kamiennego też w większości wypadków nie wpływają na planowaną sieć drogową. Należy jednak pamiętać o odpowiednich rozpoznaniu terenu stosownych uzgodnieniach wynikających z ustawy - Prawo Geologiczne i Górnicze oraz przygotowaniu projektu technicznego uwzględniającego fakt przechodzenia drogi przez teren górniczy objęty podziemną eksploatacją węgla kamiennego - czytamy w dokumencie.
Najpoważniejsza zauważona kolizja związana jest z przebiegiem drogi ekspresowej S3 Legnica - Lubawka oraz z przebudowywaną drogą krajową nr 94 Legnica - Prochowice. Plany te zagrożą eksploatacji złoża węgla brunatnego Legnica. Stwierdzono, że uniknięcie kolizji nie jest możliwe, gdyż "spowodowałoby konieczność znacznego odsunięcia drogi ekspresowej od Lubina i Legnicy - ważnych ośrodków miejskich i przemysłowych, które generują znaczny ruch na tej trasie".
- Takie przeprowadzenie trasy stawiałoby pod znakiem zapytania uzasadnienie budowy, gdyż bardzo duży ruch pojazdów pozostałby na starym przebiegu drogi krajowej nr 3, która w przypadku eksploatacji węgla brunatnego musi być przełożona dla ruchu lokalnego. Dodatkowo, biorąc pod uwagę fakt, że decyzja o eksploatacji przedmiotowych złóż nie zapadła, a sama eksploatacja powodowałaby szereg bardzo istotnych problemów środowiskowych (...) nie wnioskowano o zmianę lokalizacji planowanej drogi ekspresowej S3 i przebudowywanej DK 94 - konkluduje raport.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Do kill-oof strategiczne to ona ma znaczenie jeszcze przez pare lat lobby węglowe umiera i to juz jest fakt poza tym zapotrzebowanie na ten surowiec maleje. A droga będzie służyć i da wymierne korzyści dla struktury regionu .Polsce jest potrzebne góra 5-8 kopalń wydajnych zoptymalizowanych kosztowo i produkujących węgiel wysokiej jakości resztę można zastąpić dobrodziejstwami natury bioenergia , wiatrowa wodna , słoneczna aby bilans energetyczny był różnoraki i dawał bezpieczeństwo na różne cza
Budowa wątpliwej jakości drogi na obszarze występowania strategicznego złoża surowca energetycznego, to tylko w Polsce.. W przypadku gdy nie zostanie zmieniony przebieg tej trasy, na złożu zbuduje się tę drogę, wszyscy stracimy, zyska tylko system viatoll....