W 2014 r. wartość towarów skradzionych z wagonów PKP CARGO zmniejszyła się o blisko 3,5 mln zł w porównaniu do 2013 r., czyli o 32 proc. - podaje Mirosław Kuk, rzecznik spółki. To efekt pracy komórki do walki z przestępczością na torach. Najczęściej kradzionymi towarami są węgiel, złom oraz towary wysoko przetworzone, np. sprzęt elektroniczny i części samochodowe.
Straty PKP Cargo z tytułu kradzieży nie ograniczają się do równowartości kradzionych towarów. Przewoźnik ponosi również koszty związane z zatrzymaniem pociągów i naprawami taboru uszkodzonego przez złodziei. Kradzieże zagrażają też pracownikom PKP Cargo.
W 2014 r. największy w Polsce przewoźnik specjalną komórkę - Zespół ds. Operacyjnych, funkcjonujący w strukturze Biura Bezpieczeństwa i Audytu. Pracuje on nad zmniejszaniem liczby kradzieży i podnoszeniem poziomu bezpieczeństwa na torach. Najczęściej kradzionymi towarami są węgiel, złom oraz towary wysoko przetworzone, np. sprzęt elektroniczny i części samochodowe. Po 12 miesiącach widać efekty - w porównaniu do 2013 r. łączna wartość skradzionego złomu spadła o ponad 40 proc., węgla o jedną trzecią, a towarów wysoko przetworzonych o jedną czwartą.
W ramach prowadzonych działań PKP CARGO kładzie największy nacisk na zapobieganie. Działania są prowadzone wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei oraz policją, w których gestii leży ściganie sprawców kradzieży. Do ochrony swoich pociągów największy polski przewoźnik sięga po nowinki techniczne, testując m.in. drony. Urządzenia te mają zamontowane kamery, umożliwiające obserwowanie złodziei z dużej wysokości. Drony sprawnie funkcjonują niezależnie od pory dnia i warunków atmosferycznych, ponieważ mogą być wyposażone np. w kamery termowizyjne. To znacznie ułatwia pracę służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo na torach.
Najwięcej kradzieży na Śląsku stąd też działalność spec-zespołu koncentruje się w tym województwie. Najczęściej kradzionym towarem jest węgiel - w ubiegłym roku ponad 60 proc. wartości skradzionych towarów przypadało na to paliwo. Dlatego działania PKP CARGO koncentrują się właśnie na ochronie transportów węgla. Członkowie Zespołu na bieżąco otrzymują informacje o tym, z których kopalni i według jakiego rozkładu wyruszają pociągi. Dzięki temu mogą razem z funkcjonariuszami SOK monitorować sytuację w miejscach, gdzie ryzyko kradzieży jest najwyższe.
Węgiel jest kradziony z wagonów poprzez tzw. usypy. Złodzieje otwierają węglarki w trakcie jazdy lub po uprzednim zatrzymaniu pociągu. Liczba tego typu przestępstw zwiększa się w okresie jesienno-zimowym. W podobny sposób złodzieje kradną z wagonów złom. Zdarzają się także kradzieże elementów samochodów przewożonych koleją oraz włamania do kontenerów, w których przewożone są np. części samochodowe, sprzęt elektroniczny i inne wysoko przetworzone towary.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.