Marszałkowie 12 województw poparli plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych; oznacza to, że udało się uzyskać wymaganą większość do wprowadzenia działań naprawczych w spółce - poinformował w czwartek na konferencji prasowej prezes spółki Tomasz Pasikowski.
-To ważny moment, ponieważ od dłuższego czasu trwały rozmowy i negocjacje dotyczące tego planu restrukturyzacji. Teraz przystąpimy do negocjacji dwustronnych kontraktów na wykonywanie usług przewozowych w poszczególnych województwach na pięć lat - powiedział Pasikowski.
Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak oceniła, że dobrze się stało, że marszałkowie porozumieli się ws. planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.
- To zamyka pewien etap. Będzie można przejść do bardziej konkretnych działań - umawiania się z samorządami co do konkretnych kroków restrukturyzacyjnych - powiedziała PAP szefowa MIR.
Plan restrukturyzacji zakłada, że skarb państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a Przewozy Regionalne (wyemitują udziały, które obejmie ARP - gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację, w tym modernizację taboru.
Plan poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego. To ok. 75 proc. udziałowców.
Dodatkowo - jak poinformował Pasikowski - woj. łódzkie poparło plan, ale ze względów proceduralnych marszałek tego województwa "nie mógł złożyć w czwartek podpisu".
- Jeśli marszałek woj. łódzkiego podpisze porozumienie, to poparcie dla planu wzrośnie do ok. 81,6 proc. udziałowców - zaznaczył Pasikowski.
Dodał, że trwają jeszcze rozmowy ws. wsparcia planu z przedstawicielami województw: dolnośląskiego, zachodnio-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
- Jestem optymistą, jeśli chodzi o województwa warmińsko-mazurskie i zachodnio-pomorskie. Moje obawy związane są z woj. dolnośląskim. Tam jest pomysł na budowę swojego przewoźnika, choć mamy deklaracje, że w ciągu najbliższych pięciu lat istnieje potrzeba korzystania z usług Przewozów Regionalnych - wyjaśnił. - Plan restrukturyzacyjny zakłada trwałe obniżenie bazy kosztowej spółki o 200-220 mln zł. Zakładamy, że po pięciu latach realizacji tego planu spółka będzie trwale rentowna, będzie oferowała usługi zdecydowanie na lepszym poziomie niż obecnie.
Wyjaśnił, że do 30 września br. PR chciałyby przeprowadzić cały proces decyzyjny w taki sposób, aby we wrześniu większościowym udziałowcem spółki była ARP i objęła udziały w formie gotówkowej, co z kolei umożliwi przeprowadzenie operacji oddłużenia do końca 2015 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.