Współfinansowany z unijnych środków, mocno opóźniony projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych, powinien ruszyć z końcem czerwca 2015 r. - podał koordynator przedsięwzięcia. Wskazuje na opóźnienia po stronie wykonawcy.
Śląska Karta Usług Publicznych to projekt organizatora komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Jak przekazał we wtorek (20 stycznia) przewodniczący KZK Roman Urbańczyk, choć niemal cała infrastrukturalna część przedsięwzięcia jest gotowa, nadal usuwane są problemy z działaniem części informatycznej.
- Obecnie testujemy działanie systemu, m.in. przepływy płatności, na małej skali. Jeżeli na pięćdziesiąt autobusów coś nie tak działa dzisiaj w kilku, to przy pięciuset autobusach błędy będą w kilkudziesięciu i wówczas nie wygrzebiemy się z reklamacji - argumentował Urbańczyk.
Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland i BRE Banku 9 stycznia 2012 r. Pierwszy etap prac miał zostać wykonany do 9 maja 2012 r., czyli w ciągu 4 miesięcy od zawarcia umowy; drugi - w 8 miesięcy, trzeci - w 12 miesięcy, a ostatni - w 16 miesięcy. Wykonawca tłumaczył wcześniejsze opóźnienia głównie czynnikami zewnętrznymi.
Od września ub. roku trwa odbiór trzeciego etapu. Część jego elementów zostało już odebranych, natomiast problemy wciąż dotyczą na tyle dużej części, by nie odebrać jeszcze całości. Jak szacują przedstawiciele KZK GOP, być może uda się zakończyć te procedury w połowie lutego.
Wówczas w drugim kwartale br. mogłaby ruszyć dystrybucja darmowych Kart wśród mieszkańców, a system ŚKUP w ograniczonej funkcjonalności (np. m.in. do biletów okresowych) wystartowałby w połowie roku. Wszystkie funkcjonalności ŚKUP uruchomione zostałyby przed zamknięciem projektu - we wrześniu br.
Wraz z uruchomieniem systemu KZK GOP zapowiada zmianę taryf przewozowych. Według obecnych planów nie wiązałaby się ona - jak podawał przed rokiem Związek - ze wzrostem cen biletów tradycyjnych. Te, ze względu m.in. na spadek cen paliw, mogłyby pozostać na obecnym poziomie. Nieco tańsze natomiast byłyby bilety kodowane na Karcie. Ostateczne ceny, najpierw zaakceptowane m.in. przez tworzące KZK GOP miasta, będą znane przed uruchomieniem ŚKUP.
Pierwotnie Karta miała zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Przedstawiciele KZK GOP zapowiadają, że w związku z opóźnieniami, po odbiorze trzeciego etapu wykonawcy zostaną naliczone kary.
W sierpniu ub. roku KZK GOP nałożył na Asseco 4,2 mln zł kary za opóźnienie drugiego etapu. Mimo odwołania wykonawcy związek podtrzymał swoją decyzję. Za pierwszy etap w styczniu 2012 r. KZK GOP nałożył karę w wysokości 5,31 mln zł. Po odwołaniu Asseco jej wysokość została zmniejszona do niecałych 0,7 mln zł.
Budowany od ponad trzech lat ze wsparciem europejskich środków system Śląskiej Karty Usług Publicznych to przede wszystkim rozwiązanie informatyczne pozwalające m.in. na obsługę płatności za usługi dostarczane przez instytucje publiczne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.