W trzecim kwartale 2015 r. powinna zakończyć się budowa odcinka ekspresowej trasy S69 z Buczkowic do Żywca. W tym roku podpisane mają zostać też umowy na cztery odcinki autostrady A1 - łącznie 57 km trasy od Pyrzowic do Częstochowy (wraz z jej obwodnicą).
To niektóre plany inwestycyjne katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 2015 r. - przekazane PAP przez rzecznika oddziału Marka Prusaka.
Inwestycje drogowe planują też samorządy. Województwo śląskie rozpoczyna budowę obwodnicy Pawłowic, Gliwice planują zakończyć u siebie budowę Drogowej Trasy Średnicowej, a Ruda Śląska rozpocznie drugi etap trasy N-S.
Największą planowaną na kolejne lata inwestycją drogową w regionie jest budowa czterech odcinków autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą), a Pyrzowicami, gdzie zaczyna się istniejący już fragment tej trasy do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Po ubiegłorocznej decyzji rządu GDDKiA ogłosiła cztery przetargi na budowę (częściowo też zaprojektowanie) tych czterech odcinków. Ich łączna szacunkowa wartość to 2,974 mld zł.
Pod koniec grudnia ub. roku GDDKiA po raz kolejny przesunęła terminy otwarcia ofert - na 21 i 22 stycznia. Niewykluczone, że te odcinki autostrady udałoby się ukończyć w 2018 r. (finansowanie ich budowy w projekcie rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 rozciąga się na lata 2015-2018). Jednak przewidziane w przetargach terminy - liczone w miesiącach, bez tzw. przerw zimowych - powodują, że umowy należałoby podpisać w pierwszej połowie 2015 r.
W lipcu ub. roku katowicki oddział GDDKiA podpisał natomiast umowę na dokończenie trwającej od 2010 r. budowy odcinka trasy S69 z Bielska-Białej do Żywca z firmą Mota-Engil Central Europe (za 260,9 mln zł). Wcześniej, pod koniec 2013 r., kontrakt (o wartości 646 mln zł netto) stracił z powodu opóźnień poprzedni wykonawca - konsorcjum firm Polimex-Mostostal i Doprastav.
Chodzi o liczący 15,5 km dwupasmowy odcinek S69 od zakończenia istniejącej wschodniej obwodnicy Bielska-Białej do Żywca. Zgodnie z umową nowy wykonawca w listopadzie ub. roku oddał już pierwszy fragment inwestycji od bielskiego węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem). Prace na pozostałej części drogi (9,5 km) powinny zakończyć się w sierpniu br.
Docelowo cała ekspresowa trasa S69 ma połączyć Bielsko-Białą (od węzła Komorowice z trasą S1/DK1) ze słowacką granicą w Zwardoniu. Arteria ta w znacznej części już istnieje - oprócz powstającego odcinka z Buczkowic do Żywca, a bez planowanego obejścia Węgierskiej Górki (8,5 km).
Ta druga inwestycja była już przygotowywana na podstawie rządowego programu budowy dróg na lata 2011-2015, jednak wobec wysokiego kosztu wiążącego się m.in. z koniecznością budowy tuneli ostatecznie wypadła z tego dokumentu. W efekcie katowicki oddział GDDKiA ma potrzebną dokumentację techniczną, ale ze względu na czas od jej wykonania, należałoby ją zaktualizować i uzyskać nowe decyzje administracyjne.
W projekcie rządowego programu budowy dróg na lata 2014-2020 obejście Węgierskiej Górki z szacowanym kosztem 1,55 mld zł znalazło się na liście rezerwowej. W uzasadnieniu dokumentu znalazło się sformułowanie, że zadania z listy rezerwowej "zostaną skierowane do realizacji w przypadku wystąpienia oszczędności na kontraktach w ramach listy podstawowej". Zapisano też jednak, że w tej sytuacji obejście Węgierskiej Górki będzie miało "priorytet realizacji" - podobnie jak odcinek S1 Kosztowy-Bielsko-Biała.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.