Sąd Najwyższy Chile w ostatecznym wyroku potwierdził we wtorek (4 sierpnia), że pozwolenia środowiskowe na transport morski koncentratu miedzi wydobywanego w nowo uruchomionej kopalni Sierra Gorda, są legalne i zostały uzyskane zgodnie z prawem.
Sędziowe w Santiago przychylili się w ten sposób do budowy magazynów przeładunkowych przez ATI (Antofagasta Terminal International), właśnie na potrzeby kopalni należącej do KGHM Interantional. Polacy mają w joint venture 55 proc. udziałów, a pozostałe należą do spółek Sumitomo Metal Mining i Sumitomo Corporation.
KGHM zamierzał wysyłać koncentrat miedzi z kopalni Sierra Gorda przez port Antofagasta, lecz w lutym tego roku sąd niższej instancji zakwestionowal ocenę wpływu inwestycji na środowisko, przyjętą już wcześniej przez rząd i zażądał podania alternatywnych dróg transportu urobku.
Magazyny miedzi i molibdenu dla Sierra Gorda są już trzecim projektem, który w Chile w ciągu ostatniego kwartału został sądownie odblokowany po wczesniejszych nieprzychylnych decyzjach na niższym szczeblu. W kwietniu sąd apelacyjny w Copiapo zatwierdził wart 3,9 mld dol. projekt kopalni złota i miedzi El Morro dla spółki Goldcorp. W maju sąd najwyższy wbrew wcześniejszym orzeczeniom poparł inny projekt grupy SQM.
W projekcie Sierra Gorda przewiduje się zastosowanie taśmociągów do transportu koncentratu miedzi z terminala kolejowego do składnicy i dalej - do terminala portowego. Pierwsze ładunki pojawią się w magazynach już we wrześniu tego roku.
Uruchomiona przez KGHM kopalnia miedzi jest 7. pod względem wielkości na świecie a produkcja molibdenu ulokuje zakład w ścisłej światowej czołówce. W 2015 r. Sierra Gorda ma wytwarzać 120 tys. t miedzi, 22,7 tys. t molibdenu i 60 tys. uncji złota (ok. 1,8 t) rocznie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.