Grupa PKP Cargo odnotowała w pierwszym kwartale tego roku 57,5 mln zł zysku - podała w czwartek (15 maja) spółka. Przed rokiem było to 1,4 mln zł. Według eksperta rynku wyniki świadczą o tym, że transport jest ściśle powiązany z gospodarką, a ta ma się coraz lepiej.
PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej.
- Dzisiejsze dane pokazują, że sytuacja firmy jest stabilna, co jest dobrą wiadomością dla akcjonariuszy - powiedział Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego.
W październiku ub.r. akcje PKP Cargo zadebiutowały na GPW. W kwietniu tego roku zarząd PKP Cargo podpisał porozumienie ze związkami zawodowymi, które zakończyło, trwający od połowy 2013 r., spór zbiorowy w spółce.
Furgalski wskazał, że transport jest ściśle powiązany z całą gospodarką, a skoro ostatnie dane o PKB wskazują na wysokie tempo wzrostu, to dotyczy to także takich firm jak PKP Cargo. W czwartek GUS podał, że Produkt Krajowy Brutto w pierwszym kwartale 2014 r. wzrósł o 3,3 proc. rdr oraz wzrósł o 1,1 proc. kdk.
Jak powiedział, cytowany w komunikacie, prezes PKP Cargo Adam Purwin sytuacja finansowa firmy "pozwala realnie myśleć o dalszym inwestowaniu w tabor, szkoleniu kadr, a także o rozwoju w Polsce i za granicą".
"Przy nieznacznie (o 1 proc.) niższych przychodach (1 040 mln zł), Grupa PKP Cargo obniżyła koszty operacyjne o 6 proc. (czyli o 65 mln zł) w ujęciu rocznym. Pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA o 50 proc., do 159,3 mln zł, a zysku netto do 57,5 mln zł z 1,4 mln zł przed rokiem" - poinformowała spółka.
Grupa PKP Cargo obniżyła też koszty związane z energią elektryczną, paliwami oraz dostępem do infrastruktury.
W pierwszym kwartale PKP Cargo wydało na inwestycje 116 mln zł, co oznacza wzrost o 27 proc. rdr. Firma m.in. wyremontowała ponad 2 tys. wagonów i 34 lokomotywy.
Na koniec pierwszego kwartału Grupa miała 58-proc. udział w rynku towarowych przewozów kolejowych.
- Mamy stabilną sytuację finansową. PKP Cargo dysponuje kilkuset milionami złotych gotówki przy relatywnie niewielkim zadłużeniu i dostępie do wielu źródeł finansowania, w tym także kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kondycja finansowa PKP Cargo pozwala planować rozwój organiczny w kraju i za granicą, realnie myśleć o potencjalnych akwizycjach i modernizować tabor - powiedział wiceprezes ds. finansowych Łukasz Hadyś.
Spółka poinformowała, że wzrosły przewozy kruszyw i materiałów budowlanych o 81 proc. rok do roku., a w przypadku metali i rud wzrost przewozów wyniósł 12 proc. rok do roku. Spadł natomiast przewóz w segmencie intermodalnym - o 12 proc. rok do roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.