W drugiej połowie 2015 r. pociągi między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim mają jeździć do 80 km/h, zamiast obecnych 20-40 km/h. Na następny odcinek - do granicy państwa w Chałupkach - powinny też wrócić pociągi osobowe. Koleje wybrały wykonawcę remontu torów.
Jak poinformował we wtorek (1 kwietnia) Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, spółka rozstrzygnęła właśnie przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac mających poprawić stan techniczny linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik-Chałupki. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum z liderem - polskim oddziałem hiszpańskiej firmy Rubau. PKP PLK zaakceptowały ją.
Chodzi o ważne połączenie Katowic przez Rybnik i Wodzisław Śląski z granicą państwa w Chałupkach i dalej - z Bohuminem, Ostrawą i czeską siecią kolejową. W grudniu 2012 r., wraz z przejęciem połączeń kolejowych w regionie przez Koleje Śląskie, zrezygnowano z uruchamiania pociągów osobowych między Wodzisławiem a Chałupkami. Powodem był katastrofalny stan infrastruktury - bardzo wolno jeżdżące pociągi nie miały pasażerów.
We wrześniu 2012 r. inwestycja, o którą od lat apelowały m.in. lokalne samorządy, zyskała unijne wsparcie. Projekt przewidujący 98 mln zł dofinansowania z UE trafił wówczas na listę podstawową programu Infrastruktura i Środowisko. W kwietniu ub. r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach zdecydowała, że przedsięwzięcie nie potrzebuje raportu środowiskowego.
Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie remontu PLK ogłosiły w październiku ub. roku. Przystąpiło do niego jedenastu wykonawców - dziewięć ofert odrzucono. Karniewski zapowiedział, że zakończenie procedury przetargowej i podpisanie umowy przewidywane jest na przełom kwietnia i maja; roboty ruszyłyby wówczas w maju lub czerwcu.
Wartość całego unijnego projektu sięga 159,7 mln zł netto. Prace obejmą m.in. kompleksową wymianę 32 km torów na całej trasie, wymianę 39 rozjazdów, przebudowę peronów na wyższe i przystosowanie ich dla potrzeb osób niepełnosprawnych na trzech stacjach i sześciu przystankach; modernizację 24 przejazdów kolejowych, remont 31 obiektów inżynieryjnych, przebudowę 22,4 km sieci trakcyjnej, a także modernizację urządzeń sterowania ruchem i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów.
Podczas remontu ruch kolejowy między Rybnikiem a Wodzisławiem ma odbywać się jednym torem; prace pomiędzy Wodzisławiem i Chałupkami mają być prowadzone jednocześnie na obu torach. PLK planuje zakończenie prac rewitalizacyjnych w drugiej połowie 2015 r. Docelowo to liczące 32 km połączenie będzie m.in. fragmentem trasy objazdowej dla międzynarodowej linii E65 Katowice-Zebrzydowice-Ostrawa.
Pierwotnie wraz z remontem linii kolejowej planowano budowę w pobliżu zlikwidowanego dworca autobusowego w Wodzisławiu nowego przystanku kolejowego "Wodzisław Śląski Centrum". Ostatecznie przyszłość tego przedsięwzięcia nie jest jasna - środki na opracowanie dokumentacji projektu wodzisławscy radni przenieśli w ub. roku na inne zadania.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.