Redakcja portalu górniczego otrzymała stanowisko zarządu CTL Logistics w sprawie ustanowienia przez PKP PLK dolnej granicy szybkości przejazdu pociągów Centralną Magistralą Kolejową na 120 km/h, co eliminuje ruch towarowy, w tym przewozy węgla.
- Modernizacje jakim podlegają linie kolejowe mają za zadanie m.in. zwiększenie przepustowości poszczególnych korytarzy transportowych. Pozwolą także na podniesienie prędkości z jaką będzie można poruszać się po torach w Polsce. Przykładem takiej inwestycji jest np. prowadzona modernizacja linii nr 9 Warszawa-Gdańsk. Inwestycje warte miliardy złotych służą poprawie parametrów na takich liniach. W całej Europie albo buduje się linie kolei dużych prędkości i w ramach nich odbywa się wyłącznie ruch pasażerski, ale i opłaty na tych liniach są ponoszone w całości przez przewoźników pasażerskich, albo buduje się linie, w ramach których odbywa się ruch mieszany. Zazwyczaj linie te biegną równolegle, co nie ogranicza transportu towarów - mówi Jacek Bieczek, prezes zarządu CTL Logistics, prezes zarządu CTL Logistics.
Jego zdaniem precedens ustanowienia przepisu, według którego po linii CMK nie będą mogły jeździć pociągi z prędkością niższą niż 120 km/h, eliminuje w całości ruch towarowy na takich liniach i z punktu widzenia firm mających w swojej ofercie transport towarowy, jest nie do przyjęcia.
- Takie stanowisko prezentują przewoźnicy zrzeszeni w organizacji Pro Kolej, do której należy CTL Logistics. W przypadku rozszerzenia skutków takiego precedensu na większą liczbę linii, może dojść do wyeliminowania przewozów towarowych nawet z całych regionów kraju. Zatem skutki takiego działania odczują nie tylko przewoźnicy, ale również ich kontrahenci: firmy energetyczne, chemiczne, producenci AGD itp. Takie rozwiązanie jest nieekonomiczne i doprowadzi do podwyższenia kosztów transportu kolejowego oraz co za tym idzie również cen za transport drogowy. Grupa CTL Logistics obecnie nie korzysta w swojej działalności transportowej z linii CMK. Otwartym pytaniem jednak pozostaje czy nie mogłaby korzystać z niej w przyszłości i jakie będą długofalowe skutki ograniczenia lub wręcz eliminacji liczby linii dedykowanych transportowi towarowemu w przyszłości - podsumowuje prezes zarządu CTL Logistics.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.