Polskie koleje wykorzystają wszystkie pieniądze z funduszy unijnych na lata 2007-2013, nie będzie potrzeby przesuwania żadnych środków na drogi - powiedziała w poniedziałek, 14 października, w Warszawie minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska.
- Kolejarze wezmą na pewno wszystko, nic nie będziemy przesuwać na drogi - zadeklarowała szefowa resortu rozwoju regionalnego na poniedziałkowym spotkaniu z przedsiębiorcami.
Kolej była do tej pory wskazywana jako przykład nieudolności w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu pieniędzy z funduszy unijnych. W 2011 r. rząd uznał, że kolejarzom nie uda się wykorzystać wszystkich środków i próbował przesunąć pieniądze z inwestycji kolejowych na drogowe. Na inwestycje drogowe miało trafić 1,2 mld euro, czyli jedna czwarta przeznaczonej dla kolejarzy puli. Takie przesunięcie nie spotkało się z akceptacją Komisji Europejskiej. Bieńkowska wielokrotnie deklarowała, że jeśli kolejarze nie przyspieszą inwestycji współfinansowanych z UE, to jeszcze raz zwróci się do KE z wnioskiem na przesunięcie części pieniędzy na inne cele.
Jak powiedziała w poniedziałek minister, mniej więcej od roku sytuacja jest już zupełnie inna, a kolej zaczęła sobie "świetnie radzić z pieniędzmi europejskimi". - Jak w każdym przypadku, wszystko zależy do ludzi - dodała. Półtora roku temu w Grupie PKP doszło do poważnych zmian kadrowych - kierownicze stanowiska obsadzono menedżerami w większości niezwiązanymi do tej pory z kolejami.
Bieńkowska poinformowała, że poziom podpisanych umów o dofinansowanie inwestycji kolejowych zwiększył się z 0,8 proc. w zeszłym roku do 70 proc. dostępnej puli obecnie. - Nie mówię, że sytuacja jest idealna, ale jest na bardzo dobrej drodze - dodała. Wyjaśniła, że polski rząd chce podzielić pieniądze na inwestycje transportowe z budżetu UE na lata 2014-2020 w proporcji 60 proc. na drogi i 40 proc. na koleje. Tymczasem Komisja Europejska chciałaby odwrotnej proporcji. Zdaniem Bieńkowskiej ostatecznie skończy się podziałem pół na pół.
Umowy o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych na lata 2007-2013 powinny być podpisane do końca tego roku, natomiast pieniądze te można wydawać do końca 2015 r. W unijnym programie Infrastruktura i Środowisko na dofinansowanie inwestycji w transport kolejowy w latach 2007-2013 przeznaczono 4,8 mld euro, czyli ok. 20 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.