Będzie miał ponad 70 m długości, 8 m rozpiętości i już w połowie przyszłego roku umożliwi przełożenie koryta rzeki Bierawki. Najważniejsze jednak, że dzięki budowie mostu i realizacji trzech innych przedsięwzięć kopalnia Knurów-Szczygłowice nie tylko zapobiegnie negatywnym skutkom wydobycia, ale też odblokuje możliwość eksploatacji cennych ortokoksowych pokładów węgla.
Most na Bierawce zbudowany zostanie pod nasypem linii PKP relacji Zabrze-Makoszowy-Leszczyny.
- Inwestycja ta stanowi jedno z czterech zadań w ramach robót profilaktyczno-naprawczych, mających na celu ochronę powierzchni terenów miasta Knurów i gminy Czerwionka-Leszczyny przed szkodami związanymi z dokonaną i projektowaną eksploatacją górniczą. Do zadań tych, obok budowy mostu, należą podwyższenie prawego obwałowania rzeki (od potoku Jordanek w Czuchowie do szlaku PKP w Szczygłowicach), przebudowa przepompowni wód na potoku Szczygłowickim oraz nadbudowa 400-metrowego odcinka ul. Zwycięstwa w rejonie potoku Szczygłowickiego - precyzuje Remigiusz Ziarno, dyrektor Biura Gospodarki Złożem i Ekologii w Kompanii Węglowej.
Po wykonaniu tych zadań, dzięki którym skutki eksploatacji zostaną zminimalizowane, możliwe będzie odblokowanie eksploatacji górniczej w partii centralnej złoża Szczygłowice. Umożliwi to wydobycie około 14 mln t węgla w dwóch partiach: na południe od wytycznych wschodnich (25 ścian) oraz w tzw. fałdzie knurowskim.
Po nadbudowaniu prawego wału przeciwpowodziowego Bierawki będzie można odblokować eksploatację kolejnych kilku milionów ton zasobów węgla, zalegających w tzw. fałdzie knurowskim. Znajdują się tam najbardziej zasobne, w szczególności ortokoksowe pokłady (od pokładu 403/1 do 408/3), informuje Dariusz Ignacy, główny inżynier mierniczo-geologiczny kopalni Knurów-Szczygłowice.
Most będzie gotowy 30 czerwca 2014 r. Wcześniej, nim ruszą właściwe prace budowlane, konieczna była rozbiórka torów PKP i budowa dróg technologicznych. Następnie na wlocie i wylocie rzeki Bierawki powstanie 240 m murów oporowych. Kolejnym krokiem będzie wykonanie nowego koryta wylotowego rzeki Bierawki, po czym przestrzeń pomiędzy ścianami szczelinowymi nowego mostu zostanie odkopana i rzeka będzie przekierowana do nowego koryta. Na koniec stary przepust zostanie zlikwidowany, a tory PKP odbudowane. Nowy most, wykonany w technologii ścian szczelinowych, będzie usytuowany równolegle do starego przepustu. Osie starego i nowego obiektu znajdują się w odległości 30 m od siebie.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.