Będzie miał ponad 70 m długości, 8 m rozpiętości i już w połowie przyszłego roku umożliwi przełożenie koryta rzeki Bierawki. Najważniejsze jednak, że dzięki budowie mostu i realizacji trzech innych przedsięwzięć kopalnia Knurów-Szczygłowice nie tylko zapobiegnie negatywnym skutkom wydobycia, ale też odblokuje możliwość eksploatacji cennych ortokoksowych pokładów węgla.
Most na Bierawce zbudowany zostanie pod nasypem linii PKP relacji Zabrze-Makoszowy-Leszczyny.
- Inwestycja ta stanowi jedno z czterech zadań w ramach robót profilaktyczno-naprawczych, mających na celu ochronę powierzchni terenów miasta Knurów i gminy Czerwionka-Leszczyny przed szkodami związanymi z dokonaną i projektowaną eksploatacją górniczą. Do zadań tych, obok budowy mostu, należą podwyższenie prawego obwałowania rzeki (od potoku Jordanek w Czuchowie do szlaku PKP w Szczygłowicach), przebudowa przepompowni wód na potoku Szczygłowickim oraz nadbudowa 400-metrowego odcinka ul. Zwycięstwa w rejonie potoku Szczygłowickiego - precyzuje Remigiusz Ziarno, dyrektor Biura Gospodarki Złożem i Ekologii w Kompanii Węglowej.
Po wykonaniu tych zadań, dzięki którym skutki eksploatacji zostaną zminimalizowane, możliwe będzie odblokowanie eksploatacji górniczej w partii centralnej złoża Szczygłowice. Umożliwi to wydobycie około 14 mln t węgla w dwóch partiach: na południe od wytycznych wschodnich (25 ścian) oraz w tzw. fałdzie knurowskim.
Po nadbudowaniu prawego wału przeciwpowodziowego Bierawki będzie można odblokować eksploatację kolejnych kilku milionów ton zasobów węgla, zalegających w tzw. fałdzie knurowskim. Znajdują się tam najbardziej zasobne, w szczególności ortokoksowe pokłady (od pokładu 403/1 do 408/3), informuje Dariusz Ignacy, główny inżynier mierniczo-geologiczny kopalni Knurów-Szczygłowice.
Most będzie gotowy 30 czerwca 2014 r. Wcześniej, nim ruszą właściwe prace budowlane, konieczna była rozbiórka torów PKP i budowa dróg technologicznych. Następnie na wlocie i wylocie rzeki Bierawki powstanie 240 m murów oporowych. Kolejnym krokiem będzie wykonanie nowego koryta wylotowego rzeki Bierawki, po czym przestrzeń pomiędzy ścianami szczelinowymi nowego mostu zostanie odkopana i rzeka będzie przekierowana do nowego koryta. Na koniec stary przepust zostanie zlikwidowany, a tory PKP odbudowane. Nowy most, wykonany w technologii ścian szczelinowych, będzie usytuowany równolegle do starego przepustu. Osie starego i nowego obiektu znajdują się w odległości 30 m od siebie.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
10 PM Mountain Time, all was quiet the actual planet cab on the west coast driver. He'll rise about sun up, have breakfast, then strike the freeway. Mile soon after mile, via the desert, throughout New Mexico, the Texas pan manage, Oklahoma. He'll move through Minor Rock a few times immediately individuals Texas driver has gone again through headed for Dallas and thus home. The Mississippi driver will be sitting on his couch with a beer just before the west coastline driver's load is off on a wa