Projekt Euro-Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej, obejmujący budowę rurociągu naftowego Brody-Adamowo, znalazł się na wstępnej liście "projektów wspólnego zainteresowania", którą Komisja Europejska ma zatwierdzić w październiku.
Poinformowało o tym Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe "Sarmatia", powołując się na wypowiedź zastępcy dyrektora generalnego DG Energy Komisji Europejskiej Fabrizio Barbaso.
Barbaso oraz prezes "Sarmatii" Sergiy Skrypka - jak podała spółka - uczestniczyli 10 lipca w IX posiedzeniu Platformy 3 "Bezpieczeństwo energetyczne" programu Partnerstwo Wschodnie, które odbyło się w Wilnie (Litwa).
"Sarmatia" to spółka koordynująca projekt budowy magistrali naftowej z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce i dalej do Płocka z możliwością przedłużenia do Gdańska lub w kierunku zachodnim.
Według "Sarmatii", podczas wileńskiego spotkania Platformy 3 "Bezpieczeństwo energetyczne" programu Partnerstwo Wschodnie Barbaso "doceniając znaczenie" Euro-Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej "dla bezpieczeństwa energetycznego Europy, poinformował, że projekt jest umieszczony na wstępnej liście +projektów wspólnego zainteresowania".
"Planuje się, że wymieniona lista zostanie zatwierdzona przez Komisję Europejską w październiku 2013 r." - podała spółka.
"Sarmatia" przypomniała, że prawo Unii Europejskiej nakłada na rządy poszczególnych krajów obowiązek wydania wszystkich niezbędnych pozwoleń dla realizacji projektów z listy "projektów wspólnego zainteresowania" w terminie nie przekraczającym trzech i pół roku. Ostatecznie zatwierdzone projekty - jak podała spółka - będą mogły ubiegać się o kredyty ulgowe w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
W marcu "Sarmatia" poinformowała, że Komisja Europejska zakończyła postępowanie w sprawie notyfikacji pomocy publicznej dla projektu "Budowa rurociągu naftowego Brody - Płock z możliwością jego przedłużenia do Gdańska lub w kierunku zachodnim". "W podjętej decyzji Komisja Europejska uznaje, że środek pomocy służy realizacji celu leżącego we wspólnym interesie w niezbędnym zakresie i w sposób proporcjonalny, więc zgodny z rynkiem wewnętrznym" - podała wówczas spółka.
W lutym na wniosek "Sarmatii" zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy polskiej części rurociągu Brody-Płock z możliwością przedłużenia magistrali. Możliwość wystąpienia o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji projektu było możliwe po zakończeniu etapu wniesienia tej inwestycji do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w poszczególnych gminach na trasie przebiegu magistrali.
"Sarmatia" podała w lutym, że trasa rurociągu Brody-Płock "została umiejscowiona w planach wszystkich 19 gmin", przez które będzie on przebiegał na terenie Polski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.