W okresie od stycznia do maja br. Śląski Zakład PKP CARGO przewiózł prawie 10,5 mln t węgla. W porównaniu z analogicznym okresem ub.r. zanotowano wzrost o ponad 1,2 mln t, tj. o prawie 13 proc. Duża część węgla z ładunku w tym zakładzie jest przewożona po linii 131, tzw. magistralą węglową, łączącą Śląsk z portami Gdyni i Gdańska.
Długoletnia intensywna eksploatacja tej linii spowodowała znaczne pogorszenie jej warunków technicznych i eksploatacyjnych, co z kolei negatywnie wpływa na pracę przewoźników. Do najbardziej newralgicznych miejsc na niej są zaliczane szlaki: Bytom Karb - Bytom Północ, poważnie zdewastowany przez szkody górnicze, gdzie prędkość maksymalna wynosi ok. 30 km/h, Miasteczko Śląskie - Kalety, pierwszy szlak wyjazdowy z Tarnowskich Gór w kierunku południowym, gdzie prędkość przejazdowa ze względu na zły stan techniczny torów kształtuje się na poziomie 20 km/h, oraz Tarnowskie Góry - Nakło Śl. - Radzionków, gdzie kilka zamkniętych torów poważnie ogranicza ruch pociągów.
Z powodu wielu zamknięć torowych terminowa realizacja przewozów jest dla Śląskiego Zakładu spółki ogromnym wyzwaniem. Prowadzony jest więc nadzór nad planami remontów, aby odpowiednio wcześnie podejmować działania minimalizujące skutki ograniczeń w ruchu kolejowym.
Sytuację na magistrali węglowej mają poprawić działania rewitalizacyjne. PKP PLK podpisały umowę na kolejną część takich prac. Zadanie o wartości prawie 19,7 mln zł zostanie zrealizowane w trybie "projektuj i buduj". Jego celem jest skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa bezpieczeństwa na odcinku linii od stacji Poddębice do stacji Kłudna, o długości ponad 11 km. W ramach robót rewitalizacyjnych przewidywana jest tam wymiana szyn, podkładów, oczyszczenie i uzupełnienie podsypki tłuczniowej, oczyszczenie rowów bocznych, oczyszczenie skarp, remont nawierzchni drogowej na 9 przejazdach kolejowych oraz remont 11 rozjazdów. Realizacja zadania pozwoli przywrócić parametry toru pozwalające na prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h i towarowych do 100 km/h. Całość robót zostanie wykonana do końca 2013 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.