Firma Polimex-Mostostal zamierza wnioskować o przedłużenie o ok. sześć miesięcy przebudowy 6,4-km odcinka drogi krajowej nr 1 na terenie Tychów - podali w środę (19 czerwca) przedstawiciele władz miasta.
Projekt przebudowy tyskiego odcinka drogi krajowej nr 1 przewiduje m.in. budowę bezkolizyjnych skrzyżowań oraz oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego. Skutkująca poważnymi korkami na tej trasie, trwająca od grudnia 2011 r. inwestycja, pierwotnie miała być zakończona przed 2014 r. Szybko jednak zaczęły się pojawiać informacje o rosnących opóźnieniach w realizacji przedsięwzięcia.
Jak poinformował zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Arkadiusz Bąk, podczas środowego spotkania tyskich samorządowców z przedstawicielami wykonawcy, zapowiedzieli oni złożenie do końca czerwca wniosku o aneksowanie umowy.
Po złożeniu wniosku i jego uzasadnienia dokumenty te w ciągu miesiąca zbada inżynier kontraktu. Jeśli jego ustalenia będą pozytywne dla wykonawcy, trafią do oceny Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli także ta instytucja uzna, że są przesłanki do aneksowania umowy, miasto podpisze aneks.
W tej sytuacji Tychy odstąpią od egzekwowania naliczonych już kar umownych. Kary zdążyły już osiągnąć umowną wartość 10 proc. kontraktu, czyli 12 mln zł. Jeżeli jednak inżynier kontraktu lub CUPT będą mieli wątpliwości, co do aneksowania umowy, kary zostaną przez miasto wyegzekwowane.
Zaawansowanie przebudowy tyskiego odcinka "jedynki" pod względem tzw. przerobu, pod koniec czerwca powinno zbliżyć się do 40 proc.
Na koniec czerwca planowane jest przekazanie do użytku kolejnego ok. 1-kilometrowego odcinka jednej z nowych jezdni - od torów PKP przez wschodnią łącznicę przy estakadzie nad skrzyżowaniem z ul. Niepodległości po rejon węzła Wartogłowiec. Przeniesienie tam ruchu umożliwi m.in. rozpoczęcie budowy zachodniego nasypu estakady.
Przebudowa 6,4 km dwupasmowej trasy to największa tyska inwestycja drogowa ostatnich lat. W ramach podpisanego z końcem sierpnia 2011 r. kontraktu za 149,9 mln zł brutto (122,2 mln zł netto) prowadzi ją Polimex-Mostostal.
Projekt przewiduje budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego oraz budowę trzech podziemnych przejść dla pieszych przy ulicach: Targiela, Edukacji i Przemysłowej.
Najbardziej zmieni się skrzyżowanie ul. Beskidzkiej (czyli drogi krajowej nr 1) z Aleją Niepodległości. Powstaje tam dwupoziomowe skrzyżowanie - górą ma się odbywać ruch tranzytowy, dołem - wjazd do miasta. Dotąd było to skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, gdzie w godzinach szczytu tworzyły się gigantyczne korki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.