Komisja Europejska dopuściła możliwość dofinansowania budowy rurociągu naftowego Brody-Płock z opcją jego przedłużenia z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - podała spółka Sarmatia, koordynująca projekt budowy magistrali.
Według Sarmatii, Komisja Europejska zakończyła postępowanie w sprawie notyfikacji pomocy publicznej dla projektu "Budowa rurociągu naftowego Brody - Płock z możliwością jego przedłużenia do Gdańska lub w kierunku zachodnim" 6 marca 2013 r.
Postępowanie dotyczyło udzielenia pomocy dla wymienionej inwestycji w postaci dofinansowania z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. "W podjętej decyzji Komisja Europejska uznaje, że środek pomocy służy realizacji celu leżącego we wspólnym interesie w niezbędnym zakresie i w sposób proporcjonalny, więc zgodny z rynkiem wewnętrznym" - podała Sarmatia.
Zgodnie z Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Komisja Europejska musi otrzymać informacje o wszelkich planach przyznania pomocy publicznej, a państwo członkowskie nie może uruchomić takich środków do chwili, gdy Komisja nie wyda decyzji końcowej.
W przypadku planowanej budowy polskiego odcinka rurociągu naftowego Brody-Płock postępowanie w imieniu Polski prowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według ustawy z 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej prezes UOKiK opiniuje projekty pomocy, a także notyfikuje, czyli zgłasza je Komisji Europejskiej, reprezentując m.in. polski rząd w postępowaniu przed Komisją.
W lutym na wniosek Sarmatii zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy polskiej części rurociągu naftowego Brody-Płock z możliwością przedłużenia magistrali.
Możliwość wystąpienia o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji projektu budowy rurociągu naftowego Brody-Płock było możliwe po zakończeniu etapu wniesienia projektu tej inwestycji do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w poszczególnych gminach na trasie przebiegu magistrali.
Sarmatia podała w lutym, że trasa rurociągu Brody-Płock "została umiejscowiona w planach wszystkich 19 gmin", przez które będzie on przebiegał na terenie Polski.
Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe Sarmatia sp. z o.o. powstało w 2004 r. w wyniku umowy zawartej przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" i Ukrtransnaftę, czyli operatorów rurociągów naftowych w Polsce i na Ukrainie.
Celem spółki jest przeprowadzenie ekonomiczno-finansowych oraz technicznych analiz możliwości realizacji projektu budowy korytarza transportu kaspijskiej ropy poprzez Odessę, Brody do Płocka i dalej do Gdańska. W 2007 r. podpisano porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. PERN i Ukrtransnafta oraz State Oil Company of Azerbejdżan (SOCAR) i Georgian Oil and Gas Corporation Ltd mają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a AB Klaipedos Nafta - 1 proc. akcji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.