Autobusy pięciu kolejnych linii autobusowych od soboty (16 marca) będą stawać na podziemnym przystanek pod katowickim dworcem kolejowym. Od jego otwarcia na początku lutego podjeżdżały tam pojazdy dwunastu linii.
O zwiększeniu liczby wjeżdżających na dworzec autobusów poinformowała we wtorek (12 marca) rzeczniczka organizującego komunikację w aglomeracji katowickiej Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) Anna Koteras.
Jak zapowiedziała Koteras, na podziemny przystanek pod dworcem kolejowym dotrze więcej autobusów z południowych dzielnic Katowic, m.in. Ligoty i Piotrowic. Będą to linie nr: 9, 10, 48, 297 i 812. Oprócz tego uproszczona zostanie trasa linii 12, jej autobusy - po wyjeździe z dworca - pojadą na ul. Mikołowską, z pominięciem przystanków na ul. Konopnickiej i Kopernika.
Bezpośrednio pod katowicki dworzec będzie można dotrzeć z dzielnic Panewniki i Kokociniec (linia 48), z Zadola (linia 812), z Osiedla Odrodzenia (linia 297), a także ze szpitala w Ochojcu (linie 9 i 10). Część z tych linii przebiega m.in. ulicami Waltera, Jankego i Armii Krajowej, co poprawi dojazd z tych gęsto zamieszkanych rejonów miasta.
Autobusy pozostałych prowadzących do centrum linii nadal w części będą zatrzymywać się w miejscach, gdzie od grudnia 2010 r. skierowano je na czas przebudowy dworca kolejowego. Początkowo otwarcie 2 lutego nowego podziemnego przystanku wiązało się z wprowadzeniem tam wozów 12 linii: 0, 12, 37, 50, 110, 115, 600, 672, 674, 689, 910 oraz linii "Lotnisko".
Powodowało to wykorzystanie przepustowości przystanku w 70 proc.
- To jedno z pierwszych takich rozwiązań w Polsce, musieliśmy sprawdzić, jak będzie działało w praktyce. Okazało się, że układ drogowy działa bez żadnych zakłóceń i jest możliwość wprowadzenia dodatkowych linii - wskazała Koteras.
Zwiększenie od soboty liczby linii autobusowych oznacza też zwiększenie częstotliwości odjazdów z podziemnego przystanku - z 36 do 48 w ciągu godziny w czasie szczytu. W kierunku Ligoty autobusy mają odjeżdżać średnio co 4 minuty, a Piotrowic - co 6 minut.
Podziemny przystanek autobusowy jest połączony z czynną od kilku miesięcy halą dworca kolejowego schodami ruchomymi i zwyczajnymi oraz windą. W podziemnym terminalu, oprócz miejsca, gdzie zatrzymują się autobusy, przewidziano jeszcze inne - dla taksówek.
Cała ta infrastruktura to efekt wielkiej inwestycji realizowanej od ponad dwóch lat w śródmieściu stolicy Górnego Śląska. W październiku ub. roku do użytku oddano nowy dworzec kolejowy, a w drugiej połowie tego roku otwarta zostanie położona tuż przy nim "Galeria Katowicka".
Powstaje ona na miejscu dawnego dworca autobusowego, który - w formie mniejszego przelotowego przystanku - przeniesiono pod ziemię. Natomiast dawną, jednokierunkową na tym odcinku, ulicę Dworcową zastąpił w tym miejscu dwukierunkowy przejazd pod budynkiem - poprowadzony w ok. 300-metrowym tunelu. Wewnętrzne pasy jezdni tunelu przewidziano, jako tranzytowe, zewnętrzne będą pełniły funkcję wjazdów i wyjazdów do i z podziemnego parkingu pod "Galerią Katowicką".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.