Należąca do Kompanii Węglowej kopalnia Chwałowice, wspólnie z miastem Rybnik, przebuduje układ komunikacyjny w rejonie ulicy Prostej. Ugoda zawarta w tej sprawie zakłada, że strony podzielą się kosztami w proporcji: 29 proc. miasto, 71 proc. kopalnia. Modernizacja jednej z ważniejszych arterii komunikacyjnych w mieście rozwiąże jednocześnie problem naprawy szkód górniczych w tym rejonie.
Ulica Prosta spełnia funkcję południowej obwodnicy miasta. Po jednej stronie łączy się z drogą wojewódzką nr 929, po drugiej z drogą wojewódzką nr 935. Szczególnie narażony na skutki eksploatacji górniczej jest odcinek ulicy poprowadzony po nasypie przecinającym dolinę potoku Młynówka.
- W rejonie tym znajdują się bogate złoża węgla kamiennego, zaliczone do północnej części obszaru górniczego Chwałowice. Eksploatacja tej partii w pokładach grupy 300 i 400 przez kopalnię Chwałowice miała swój początek w 1968 roku i prowadzona była z niewielkimi przerwami do 2009 roku. Uwarunkowania budowy geologicznej złoża sprawiły, że w rejonie tym nastąpiła znaczna koncentracja wydobycia, mająca swoje centrum w miejscu dzisiejszego zalewiska zasilanego potokiem Młynówka, przylegającego od południa do trasy przelotu ulicy Prostej. W strefie tej, pomijając kwestię typowych uszkodzeń nawierzchni, doszło dodatkowo do powstania znacznych nachyleń podłużnych spowodowanych nałożeniem się naturalnego ukształtowania terenu oraz niecki górniczej będącej efektem skoncentrowanej eksploatacji w strefie dna doliny, gdzie wpływy eksploatacji osiągają parametry najwyższej, piątej kategorii terenu górniczego - tłumaczy Remigiusz Ziarno, dyrektor Biura Ekologii i Gospodarki Złożem Kompanii Węglowej.
Ze względu na planowaną dalszą eksploatację górniczą konieczne stało się podjęcie działań, zmierzających do przebudowy newralgicznego odcinka ulicy Prostej, tym bardziej, że naprawy nawierzchni przeprowadzane sukcesywnie już od lat 80. ubiegłego wieku musiały być co jakiś czas ponawiane. Ostatni remont, obejmujący nawierzchnię jezdni na odcinku 720 m, wykonano we wrześniu 2004 r., a od zakończenia w 2009 r. eksploatacji pokładu 404/5 stan techniczny drogi nie uległ zmianie.
- Wznowienie wydobycia w tym rejonie planowane jest od 2013 r. Prognozowane wpływy górnicze na obecnym śladzie ulicy Prostej zawierać się będą w przedziale od zerowej do piątej kategorii terenu górniczego, przy osiadaniach przekraczających 4 m. Dlatego też już w październiku 2004 roku, na zlecenie kopalni Chwałowice opracowano wstępną koncepcję docelowej naprawy Prostej oraz terenów przylegających do ulicy po stronie północnej i południowej - wyjaśnia dyrektor Ziarno.
W 2010 roku urząd miasta Rybnik przedłożył własną koncepcję modernizacji układu komunikacyjnego w rejonie ulicy Prostej, zakładającą budowę trzech rond połączonych odcinkami drogi biegnącymi po obrzeżach prognozowanej niecki osiadań. Koncepcja ta - zbieżna z wcześniej rozpatrywanym przez kopalnię wariantem naprawy szkód górniczych - stała się punktem wyjścia do współdziałania miasta i Kompanii Węglowej, zmierzającego do naprawy szkód górniczych oraz usprawnienia komunikacji w mieście.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.