Sejm w drugim czytaniu skierował ponownie we wtorek, 11 grudnia do komisji ochrony środowiska rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych. Trzy poprawki złożyli posłowie PiS.
Nowelizacja ma m.in. usprawnić finansowanie zielonych inwestycji w Polsce ze sprzedaży jednostek emisji gazów cieplarnianych. Dodatkowo obecnie obowiązująca ustawa traci ważność z końcem 2012 r. i nowelizacja ma przedłużyć jej funkcjonowanie.
Poprawki w imieniu PiS złożył poseł Jan Szyszko, nazywając je "testem dla koalicji, testem dla czytania ze zrozumieniem i interesów Polski". Wcześniej Szyszko krytykował mechanizm handlu emisjami CO2, stwierdzając, że Polska sprzedaje tanio uprawnienia AAU (z protokołu z Kioto), a musi drogo kupować uprawnienia europejskie.
Polska na podstawie wykonania zobowiązań Protokołu z Kioto (nasz kraj zredukował emisję gazów cieplarnianych o 30 proc. przy wymaganych 6 proc.) posiada trzecią co do wielkości na świecie nadwyżkę jednostek przyznanej emisji CO2 (AAU) w liczbie 500 mln AAU (jedna jednostka AAU odpowiada emisji jednej tony CO2). Jednostki te można sprzedawać krajom - stronom Protokołu z Kioto.
Środki pozyskane ze sprzedaży tzw. AAU-sów gromadzone są na specjalnym rachunku klimatycznym, zarządzanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pieniądze są przeznaczane na tzw. zazielenianie, czyli inwestycje pro-ekologiczne, przyczyniające się m.in. do zmniejszenia emisji CO2.
Do tej pory Polska podpisała osiem umów, na których zarobiliśmy blisko 170 mln euro, czyli ok. 700 mln zł.
W zamyśle projektodawców nowelizacja ma wzmocnić pozycję strony polskiej jako sprzedającego i zmaksymalizować obrót jednostkami AAU. Dodatkowo obecna ustawa obowiązuje do końca 2012 roku, czyli do końca pierwszego okresu rozliczeniowego Protokołu z Kioto, a Polska chce przygotować się do sprzedaży tych uprawnień w następnym okresie rozliczeniowym - czyli od 2013 r.
Proponowane zmiany dotyczą w szczególności umożliwienia refinansowania z rachunku klimatycznego kosztów poniesionych przez NFOŚiGW i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska w związku z udzielonym przez te fundusze dofinansowaniem ze środków innych niż rachunek klimatyczny. Nowelizacja umożliwi także państwowym jednostkom budżetowym finansowanie projektów w ramach systemu zielonych inwestycji. Zostaną także zniesione obciążenia dla beneficjentów korzystających ze wsparcia zielonych inwestycji w obszarze monitorowania, raportowania o stanie przebiegu inwestycji.
Nowelizacja umożliwi także przekazywanie środków uzyskanych ze sprzedaży AAU na inne cele, niż krajowy system zielonych inwestycji, czyli na inne rachunki NFOŚiGW.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.