Opóźnienia z powodu awarii wywołanych przez zimno wyniosły średnio 5 minut, spowodowanych przez usterki taboru - 15-20 minut. Największe opóźnienia trzech pociągów nie przekroczyły godziny - tak funkcjonowały w niedzielę (9 grudnia) w dniu swojego debiutu na wszystkich trasach województwa śląskiego Koleje Śląskie.
Jak podkreślił rzecznik PKP PLK SA Maciej Dutkiewicz, pierwszy dzień funkcjonowania nowego rozkładu jazdy 2012/2013 okazał się największym wyzwaniem szczególnie w województwie śląskim, nie tylko dlatego, że połączenia przejęła właśnie od Przewozów Regionalnych spółka samorządu województwa.
- Na terenie tego województwa wystąpiły najniższe temperatury na tle całej sieci kolejowej w Polsce - temperatura spadła w nocy do -20 stopni Celsjusza. Usterki infrastruktury kolejowej spowodowane niskimi temperaturami są usuwane na bieżąco. Na terenie trzech najważniejszych węzłów w województwie śląskim w pogotowiu czeka 6 lokomotyw na wypadek awarii pociągów w trasie - poinformował Dutkiewicz.
Łącznie na całej sieci w Polsce przygotowano 18 takich lokomotyw, najwięcej jest ich przygotowanych właśnie na terenie Śląskiego. Przez całą noc na terenie województwa śląskiego kursowały 2 lokomotywy, które przecierały szlaki kolejowe, podobnie będzie tej nocy.
Jak powiedział w niedzielę dyrektor Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, Sylwester Brząkała, na połączeniach stykowych między woj. opolskim i śląskim pojawiły się kilkuminutowe opóźnienia wynikające z konieczności przepięcia lokomotyw na drugą stronę składu.
Od 9 grudnia pasażerowie korzystający z dotychczasowych bezpośrednich połączeń Przewozów Regionalnych z Opola na Śląsk i z powrotem muszą się przesiadać w Kędzierzynie-Koźlu i Strzelcach Opolskich, a jadących z Kluczborka na Śląsk - w Lublińcu. To dlatego, że woj. śląskie obsługę połączeń w regionie powierzyło swojej spółce - Kolejom Śląskim, rezygnując z Przewozów Regionalnych. W związku z tym władze Śląska i Opolszczyzny podpisały porozumienie o wzajemnym świadczeniu połączeń na stykowych trasach między regionami. Podczas przesiadek pasażerowie muszą zmienić pociąg Przewozów Regionalnych na skład Kolei Śląskich lub odwrotnie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.